Selv om Almeco-lokket fortsatt er det aller viktigste produktet, samarbeider Pickup Moss også med en del andre leverandører.

Pickup-markedet i Norge er på ingen måte enormt, men det finnes en del biler der ute. Hittil i år har det blitt solgt omtrent 2000 nye pickuper i Norge. Over halvparten av de solgte bilene har enten Volkswagen- eller Toyota-merke på bakluka. Disse er også henholdsvis syvende og åttende mest solgte varebil totalt sett.

Mange av de nyslåtte pickupeierne vil gjerne ha tilleggsutstyr som ikke alltid er tilgjengelig fra fabrikk, og det er her eksterne firmaer kommer inn i bildet. I dette tilfellet er det snakk om Pickup Moss AS. Den lille bedriften drives av Svein Arne Fossum og ble startet for omtrent syv år siden. De driver med import av utstyr til EU-pickuper og er, ikke overraskende, basert i nærheten av Moss.

- Nå er det hovedsakelig Volkswagen Amarok det går i, men nye Ford Ranger ser vi også at begynner å komme inn i markedet nå, sier Fossum til Varebilmagasinet. Også Toyota HiLux er en viktig modell for dem. Når det gjelder amerikanske pickuper, forteller han at de prøver å styre unna. - Vi har gjort litt av det, men det har vist seg å være vanskelig med tanke på nøyaktige mål og lignende. Et seks fot plan er tydeligvis ikke alltid nøyaktig seks fot langt, forteller han.

Startet på parkeringsplass

Historien startet for i overkant av syv år siden da Fossum var på tur i Sverige. Da fikk han øye på en pickup med et planlokk i aluminium fra den svenske produsenten Almeco.

- Jeg synes det var en smart løsning, og hadde ikke sett noe lignende her til lands. Da jeg kom hjem tok jeg kontakt med produsenten, og spurte hvor mange de hadde solgt i Norge. Svaret var to, ler han. Svein Arne tok så på seg oppgaven med å skaffe Almeco flere kunder her til lands, og det har tydeligvis fungert. - Dette lokket er nå blant våre aller viktigste produkter, og vi leverer rundt 35 i året, forteller han.

Etter noe som skulle vise seg å bli en relativt vanskelig jakt på leverandører, kom Pickup Moss omsider i kontakt med britiske Auto Styling. Disse holder til i hjertet av den britiske bilindustrien i utkanten av Birmingham, og har blant annet merket Truckman i stallen. Auto Styling har 30 års erfaring i bransjen, og Truckman er også det største merket i Storbritannia når det gjelder hardtoper og planlokk.

Da hardtopene fra Truckman kom inn i firmaet, utstyrte Fossum en Toyota HiLux med en av disse og reiste Norge på langs for å promotere det nye merket. - Jeg var innom hver eneste merkeforhandler fra Finnmark til Sørlandet, og de fleste ble imponert over hva de så, hevder han.

Spesialløsninger

Selv om Almeco-lokket fortsatt er det aller viktigste produktet, samarbeider Pickup Moss også med en del andre leverandører. Blant annet bruker de britiske Samson for å levere spesiallagde planlokk og -innlegg. Disse lages etter kundens mål, og gjør dermed at man kan få en løsning som passer akkurat sitt bruk.

- Vi hadde blant annet en kunde som ville ha et planinnlegg som gjorde at man kunne plassere en europall på tvers. Deler av hjulkassene ble kappet bort, og målene ble så sendt til England. Da det kom tilbake passet det på millimeteren, forteller han stolt.

Da tungt.no treffer de to blide herremennene ved Rygge har de med seg sine to demobiler - begge HiLuxer. Den ene har et planlokk fra Upstone, som også er en viktig leverandør for dem, mens den andre har en Truckman-hardtop. Begge bilene har også et planinnlegg fra amerikanske Bedrug.

Det er et slags teppe som gjør underlaget både sklisikkert og støydempende. Svein Arne forteller at selv om det kan virke upraktisk med et teppe i planet, er det behandlet på undersiden og kan derfor høytrykkspyles hvis det skulle være behov for det. - Dette er noe mange privatkunder setter pris på. Spesielt dersom de har hund og har hunden i bur i en hardtop, forteller han videre.

Begge de to løsningene virker å være av god kvalitet, og selv om begge bilene har hatt påmontert utstyret over en lengre periode, virker det ikke å være antydning til slakk eller slitasje på verken hardtopp eller planlokk. Hardtopen som er montert på den ene bilen er av typen som gjerne blir brukt i mer private øyemed - med vinduer i siden som kan åpnes delvis for lufting.

De leverer også diverse andre løsninger med alt fra vanlige sideluker til helt lukkede løsninger som kan ADR-godkjennes for de som heller vil ha det. En ekstra praktisk detalj er at hardtopene også kan kobles til sentrallåsen. Det gjelder både bakluka og sidelukene på de modellene som har det.

God økonomi og vekstplaner

I dag leverer Pickup Moss utstyr til flere bilmodeller gjennom bilforhandlere. - Omtrent 70 prosent av det vi selger er gjennom forhandlere, sier Fossum. Det betyr likevel ikke at det kun er forhandlere som blir prioritert. Privatkundene er også viktige for Pickup Moss. - En fornøyd kunde forteller gjerne om oss til andre. Den effekten får vi ikke i like stor grad når noen handler gjennom en forhandler, sier innehaveren. Han forteller også at noen privatkunder ikke er spesielt tålmodige. - Når vi er såpass små, men likevel har et stort utvalg har vi ikke mulighet til å lagerføre alt. Det betyr at det blir litt leveringstid på varene, forteller han.

- Omtrent 70 prosent av det vi selger er gjennom forhandlere, sier Fossum. Det betyr likevel ikke at det kun er forhandlere som blir prioritert. Privatkundene er også viktige for Pickup Moss.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!