2013 blir et rekordår for borstål hos Atlas Copco.

Bjørn Andresen, markedssjef for borstål hos Atlas Copco Anlegg- og Gruveteknikk, kan konkludere med et fantastisk år for borstål.

Statistikken viste at tunnelentreprenørene i år tar ut 6 millioner kubikk fjell fra norske tunnel- og bergrom-prosjekter, noe som er på linje med fjoråret.

12 millioner bormeter

- Litt forenklet kan man si at 6 millioner kubikkmeter fjell tilsvarer mellom 11 og 12 millioner bormeter drifterboring sier Bjørn Andresen, som er markedssjef for borstål hos Atlas Copco Anlegg- og Gruveteknikk.

Når vi ser hva Atlas Copco Anlegg- og Gruveteknikk kommer til å omsette for i år, forklarer han at det er enkel hoderegning å beregne en markedsandel på borstål til tunnel på 65 %.

- I tillegg selger vi litt tunnelstål til stykkpris. Den reelle markedsandelen til Atlas Copco Anlegg- og Gruveteknikk på tunnelstål ligger således på rundt 70 %, forklarer han.

Økt andel

Omsetningsveksten på fakturerte bormeter på tunnel vil i 2013 bli på hele 40 %. I og med at volumet utsprengt fjell ikke øker nevneverdig, viser dette at Atlas Copco har økt sin markedsandel betydelig.

Fantastisk utvikling

- Også når man ser på borstål samlet, det vi leverer både til overjord og underjord, så er det bare ett ord som er dekkende for utviklingen - fantastisk, sier Bjørn Andresen.

Glemmer ikke oppfølgingen

I et marked som ikke for tiden øker, har de løftet omsetningen på borstål med nærmere 25 %. Men Andresen vet også at den store utfordringen nå blir å gi kundene en bra oppfølging og support. Derfor ønsker han å styrke teamet som jobber med borstål, og ser etter en ny medarbeider som skal jobbe tett på kundene.

- Året 2013 kommer til å gå inn i historiebøkene som tidenes borstålsår i Atlas Copco Anlegg- og Gruveteknikk avslutter han.

Tidenes tunnelår gir tidenes borstålsår for Atlas Copco Anlegg- og Gruveteknikk AS. Her ser vi en Atlas Copco Boomer-borrigg i aksjon.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!