Masseforflytningsmaskiner sørger for å omplassere 46 millioner kubikkmeter masse for å gjøre vei til banen.

400 Volvo CE-maskiner, av i alt 3000 maskiner, er i sving på prosjektet.

Den 302 kilometer lange høyhastighetsbanen mellom Tours og Bordeaux i Frankrike tar form. Over 3000 anleggsmaskiner er i gang og totalt 7400 arbeidere er i ferd med å realisere det som blir omtalt som Europas største jernbaneprosjekt. Navnet er South Europe Atlantic high-speed rail, SEA HSR, og strekningen vil bli trafikkert av TGV-togene som opereres av franske SNCF.

Et av verdens største

Det ekstremt ambisiøse jernbaneprosjektet Tours-Bordeaux vil krysse gjennom en stor del av det vestlige Frankrike og vil gå gjennom tre regioner, Centre, Poitou-Charentes og Aquitaine. Dette er det største offentlig private samarbeidsprosjekt (OPS) noensinne i Frankrikes jernbanesektor, i tillegg til å være et av verdens største infrastrukturprosjekter i det siste tiåret.

7,8 milliarder Euro

Den nye banen vil redusere reisetiden mellom Paris og Bordeaux med en time og omtrent 20 millioner reisende vil kunne dra nytte av lyntoget. Hele prosjektet vil koste 7,8 milliarder Euro og medfører fjerning av 46 millioner kubikkmeter masser. Halvparten av dette vil bli benyttet på prosjektet.

320 kilometer i timen

415 nye bruer vil bli konstruert for å skjære gjennom landskapet så smidig som mulig. Grunnen er at togene vil nå hastigheter på 320 kilometer i timen. I prosjektet skal det også bygges 38 kilometer med nye forbindelseslinjer.

7400 arbeidere

Anleggsarbeidet startet i midten av 2012 og skal være ferdig i september 2014, altså to og et halvt år. Etter dette starter leggingen av skinnene og systemet rundt før testingen begynner. I følge Vinci Construction arbeider det nå 7400 mennesker langs strekningen. Prosjektet er ventet å skape 150 nye permanente jobber, innen service og vedlikehold, etter ferdigstillelse.

Linjen skal åpnes for trafikk i 2017 og vil da frigjøre kapasitet på den gamle linjen, Tours-Bordeaux, som da vil kunne ta unna mer godstrafikk og flere lokale ekspresstog.

3000 maskiner

På anlegget bidrar over 3000 maskiner, de fleste er rammestyrte dumpere og gravemaskiner.

- Dette er regnet som det største prosjektet av denne typen i Europa nå, forklarer Franck Citarel, direktør hos Volvo CE-forhanlderen, Sofemat i Nantes.

Han kan notere seg i alt 400 Volvo CE-maskiner på prosjektet

I alt blir det bygget 10 kilometer med slike viadukter på den 30 mil lange toglinjen. Foto: Lisea /@JM Lecoillier

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!