Onsdag 11. desember klokken 13:50 ble gjennomslagssalva fyrt av med et øredøvende dunder og brak. Lyset kunne dermed ses i begge ender av det som skal bli den 580 meter lange Molykkjatunnlen som vil huse jernbaneverkets dobbeltspor. Den går parallelt med Korslundtunnelen som blir bygget i to løp på 630 meter for E6.

Her smeller det:

Ros til Hæhre

Taale Stensbye, prosjektleder i Statens vegvesen for fellesprosjektet E6-Dovrebanen, benyttet anledningen til å gi ros til entreprenøren som har tatt over anlegget etter Alpine-konkursen.

Han kunne bekrefte at arbeidene nå er i rute, men at Korslundtunnelene på E6 ikke vil rekke å åpnes til fristen, nettopp på grunn av konkursen og stansen i arbeidet det medførte. Det vil si at man åpner 20, i stedet for 22 kilometer med ny E6 i 2015. I tillegg må søndre bomstasjon vente på å bli tatt i bruk, selv om ikke så mange vil ligge søvnløse på grunn av akkurat dette.

Sporty av Hæhre

Hæhre får av Stensbye ros for sporty innstilling og det blir bemerket at de har produsert like mye etter konkursen som Alpine produserte her før det ble bråstopp. Hæhre får følgelig også skryt for å ha tatt inn mye av tidstapet på denne delen av prosjektet (FP1).

Lokale entreprenører berørt

Stensbye må likevel beklage at flere lokale entreprenører og transportører har tapt penger på konkursen.

Vi er norske

Anleggsleder for tunneldriften hos Hæhre, Rune Lien, benyttet også sjansen til å takke St. Barbara for beskyttelsen. Til sammen på de tre tunnelløpene har det blitt tatt ut 150.000 kubikkmeter. Av dette har Hæhre tatt ut anslagsvis 80.000 kubikkmeter etter de tok over drivingen.

Alpine hadde drevet tunnelløpene omtrent halvveis da arbeidene stanset. Da vi spør han om hvorfor Hæhre har klart å produsere raskere, har han svaret kjapt.

- Vi er norske og de var utenlandske, vi har rett og slett et annet trykk på gasspedalen, slår han fast.

Alpine var preget av hierarki

Han legger til at det har vært bra fjellmasser og drive tunnel gjennom, men legger ikke skjul på at kulturen i en bedrift som Alpine Bau er preget av strengt hierarki. Det er kun sjefen som bestemmer og ingen gjør noe uten å få beskjed om det først.

Tidligere saker om Fellesprosjektet E6-Dovrebanen:

Største veiprosjekt noensinne

Ekstremsport langs E6 og jernbanen

E6-utbygger insolvent - alt arbeid stanset

Festet og fyllekjørte etter E6-konkurs

Kontrakten med Alpine Bau er sagt opp

Anleggsarbeidene i gang etter Alpine-konkurs

Anleggsleder for tunneldrivingen i Hæhre, Rune Lien og tunnelenes konstituerte beskytter Marianne Madsen foran en fornøyd Hæhre-gjeng med gjennomslaget i bakgrunnen.

Slik ser området ut i skrivende stund, sett mot sør. Molykkjatunnelen lengst til høyre og Korslundtunnelene til venstre.

Taale Stensbye, prosjektleder i Statens vegvesen for fellesprosjektet E6-Dovrebanen, benyttet anledningen til å gi ros til Hæhre som har tatt over FP1 etter Alpine-konkursen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!