Kraftuttak og hydraulikken er forbedret på nye Unimog.

Toppfart på vei er 90 kilometer i timen. Med hydrostatisk drift kommer den opp i 50 kilometer i timen.

Som vogntog kan den veie opp til 40 tonn hvorav 26 tonn er nyttelast.

Mercedes-Benz viste for første gang i november deres nye Unimog på Agritechnica-messen i Hannover. Den nye Unimog-rekken ble lansert i våres og kommer i åtte modeller fra U216 til U530.

Til Norge mot sommeren

Produksjonen av aktuelle varianter for Norge starter i april 2014 og nyheten glimrer derfor med sitt fravær her enda.

BlueEfficiency-motorer

Euro 6-motorene leveres i tre firesylindrede på 5,1 liter (OM 934) og to sekssylindrede utgaver på 7,7 liter (OM 936).

Effektuttak går fra 156 hestekrefter til 299 og Daimler lover tre prosent reduksjon i forbruk. Unimogen kan nå 90 kilometer i timen på landeveien. Den er bygget for å kunne trekke to vogner med en maks kombinert vekt på 40 tonn, da er 24 tonn nyttelast.

Åtte frem og seks tilbake

Unimog U423 (på bildet) har 231 hestekrefter og fullsynkronisert gearkasse med åtte trinn fram og seks trinn bakover. Permanent firehjulsdrift er selvsagt på plass.

Hydrostatisk og mekanisk

For første gang kan man skifte mellom hydrostatisk drift og mekanisk drift i fart, tidligere måtte man stoppe helt for å gjøre dette. I hydrostatisk drift kan Unimogen nå 50 kilometer i timen og ytelsene til systemet er forbedret med 20 prosent.

Viskerne over vinduet

Designet er nytt og særlig panoramavinduet med vinduspusserne plassert over vinduet gjør at Unimog, om mulig, skiller seg ut enda mer.

Nye støtfangere inneholder bi-halogen hovedlykter med daytime running lights. Et kamera overvåker fronten slik at montering av utstyr blir enklere for føreren. Føreren har også fått justerbart multifunksjonsratt og flere komfortdetaljer.

Nytt multifunksjonsratt og forbedret komfort skal gjøre det mer trivelig for føreren.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!