SA Anlegg AS var de første til å kjøpe 336E LH.

Cat 336E L Hybrid kan også leveres med HDHW (Heavy Duty High & Wide) understell.

Hybridmaskinen har samme ytelse og produktivitet i tonn per time som en vanlig 336E, men i følge Caterpillar har de opptil 25 prosent lavere drivstofforbruk. Det reduserte drivstofforbruket skyldes Caterpillars hydraulisk hybridsystem. Kort forklart lagres energi i akkumulator og gjenbrukes med "Cat Electronic Programmable Pump" og "Cat Adaptive Control System" når maskinen svinger. Akkumulatoren bidrar også til å styrke oppbremsingen og gjør den mer eksakt, ved å pumpe olje inn i akkumulatorsystemet.

Hybrid-graveren kan også leveres med HDHW (Heavy Duty High & Wide) understell. Understellet gir bedre stabilitet og i følge Cat, høyere produktivitet.

Videre er lydnivået i og rundt maskinen lavere enn på en tilsvarende vanlig graver. Dette fordi motorturtallet er senket til 1500 o/min.

Utslipp

- Hvis flere entreprenører hadde benyttet seg av hybridmaskiner ville utslippene gått betraktelig ned, sier Sten Antonsen, daglig leder hos SA Anlegg.

Antonsen er svær fornøyd med sin hybrid som hovedsakelig benyttes til bygging av infrastruktur. Han forteller videre at drivstoffkostnadene til bedriften har gått ned og maskinen er meget behagelig for maskinførerne og miljøet rundt da den avgir svært lite støy.

Også Dan Storli bekrefter at førermiljøet er svært godt. Han forteller at han merker at man er mindre sliten etter endt dag fordi det er stille i førerhytta og lite vibrasjon i maskinen. Maskinen til Storli benyttes stort sett til å laste steinknusere.

Demomaskin

Nå har Pon Equipment gjort en hybrid tilgjengelig for prøvekjøring. Demomaskinen er for anledningen utstyrt med spesiell dekor, for å understreke maskinens hybridsystem.

- Vi opplever at det er interesse i markedet for maskinen og derfor har vi en maskin tilgjengelig for prøvekjøring, sier Vilmundur Theodorsson, produktsjef hos Pon Equipment.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!