Nyttelasten for 725C blir 26 tonn.

For å kontrollere fart i nedoverbakker har 730C en ny kompresjonsbrems som gir 60 prosent økt retarderingskraft, i følge Caterpillar.

Panseret kombinert med store glassflater i førerhytta, er utformet for å gi føreren bedre sikt.

Caterpillar har nylig lansert sin nye C-serie rammestyrte dumpere, 725C, 730C og 730Ej Ejector. Dumperne har nye motorer med mer effekt, avansert transmisjonssystem, forbedret førerkomfort og forbedrede servicepunkter. Modellene 730C og 730 EJ får også automatisk tractioncontrol.

Økt produktivitet

I følge Cat har designet blitt utformet som følge av kundeønsker for økt produktivitet, lavere kostnader, forlenget levetid, brukervennlighet, og høyere annenhåndsverdi.

Motorer

725C bruker motoren Cat C9.3 Acert med 314 hestekrefter. De to andre bruker C13 Acert med 367 hestekrefter. Motorene bruker pratikkelfilter og katalysatorteknologi.

Nyttelast

Nyttealsten på 725C er 23,6 tonn, på de to andre er den oppgitt til 28.

Toppfart

Maks hastighet på 725C er 56 kilometer i timen og storebroren kan nå 55 kilometer i timen.

Ny kompresjonsbrems

For å kontrollere fart i nedoverbakker har 730C en ny kompresjonsbrems som gir 60 prosent økt retarderingskraft, i følge Caterpillar. Alle tre modellene har kontinuerlig sekshjulsdrift og har differensialsperre på alle akslene inkludert mellomakselen. Det nye automatiske Traction Control-systemet i 730-modellene påfører sperrene automatisk etter behov, mens 725-modellen må føreren påføre sperrene fra førerhytta.

Bedre hytte

Førerhytta i C-serien har plass til to personer og føreren har et nydesignet luftdempet sete. Rattet er lengdejusterbart og tiltbart og dashbordet har en såkalt "wraparaound-design". Panseret kombinert med store glassflater i førerhytta, er utformet for å gi føreren bedre sikt.

Modellene 730C og 730 EJ får også automatisk tractioncontrol.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!