Ryggekamera gjemt ved håndtaket på baklemmen gir god oversikt ved rygging, men blir også raskt klinete på norske vinterveier.

18-tommers lettmetallfelger får du med i Salomon-pakka.

Salomon lager som dere sikkert vet skistøvler og sportsklær. Flere Nissan-forhandlere har reklamert med Salomon-gavekort ved kjøp av en Navara Salomon.

Vribryter for fremdriftsvalg gjør det enkelt. En knapp på venstre side av rattet kobler elektronisk inn differensialsperren på bakakselen.

En bil som har vært uforandret i åtte år er i dagens marked regnet som gammeldags. Men pickupsegmentet har alltid vært litt sært og her gjelder andre kriterier enn strømlinjeformede linjer og miljøfokus.

Derimot er det kvalitet, styrke og trekkraft som har vært blant de vinnende argumentene her. Der har Navara gjort det godt og den holdt unna i det lengste mot nye modeller. Men da vi skriver dette har den kun solgt i 185 fra januar til oktober i 2013 og ligger på en femteplass. Det er for øvrig langt opp til fjerdeplassen.

Salomon Evo

Salomon Edition-pakka har nå blitt videreutviklet til Salomon Evo, som kom i salg i sommer. Det er en hyggelig liten startpakke som gjør Navaraen din et hakk mer spennende.

Salomon leveres kun på versjonen med 2,5 liter og 190 hester, men du kan velge mellom Double Cab og King Cab. Du får med eksteriørdetaljer som grå finish, eller "Gunmetall", på speilhus, støtfanger bak, frontgrill, dørhåndtak utvendig og tonet glass i bakre vinduer.

18-tommere

Pickupen står også på 18 tommers lettmetallfelger, noe den kler godt. Innvendig får du med et navigasjonssystem fra Pioner med 6,1 tommers fargeskjerm som lar deg koble til mobiltelefon via Blutetooth. Elektronisk låsing av differensial bak følger med i tillegg til ryggekamera med monitor i innvendig speil.

Utstyrspakka koster 12.200 kroner mer enn en ordiner SE-utgave med 190 hestekrefter på en King Cab. Tilsvarende prishopp for Double Cab kommer på 14.200 kroner.

Gammel men god

Vi har alltid likt Navara med sitt robuste utseende og gode egenskaper. Innvendig har den holdt et godt nivå med en følelse av kvalitet og fine material- og fargevalg. Men vi merker nå at den drar på åra og designet føles litt gammeldags. Setene er fortsatt gode og man kan kjøre en skikkelig langtur uten å bli sliten.

Pioner-spilleren var en kilde til irritasjon med et omstendig menyvalg og små knapper på berøringsskjermen. Dette er ikke brukervennlig i forhold til at bilene ofte brukes av folk som hopper inn og kjører med arbeidshansker. Lyden i anlegget er heller ikke noe imponerende.

Stiv uten last

På veien er Navara lettkjørt og fin, men problemet til Navara, og da særlig King Cab, er at den blir for stiv uten last på planet. Kjøring på grusvei med mye hull gjør at bakakselen hopper og mister bakkekontakten om man ikke senker farten nok.

Gearspaken er en annen av detaljene som får bilen til å føles gammel. Særlig det å få den i revers er litt spesielt for man må bruke litt krefter og slå den helt over til høyre og bakover. Dette er ting man blir vant med og folk som kjører disse bilene er som regel ikke noen pyser, så det går nok bra. Har du 100.000 kroner mer til å bruke på pickup, foreslår vi at du prøvekjører toppversjonen av Navara med V6 og alt utstyr. Da blir historien en annen.

Navara-interiøret bærer alderen sin godt vil vi si. Det føles litt gammeldags i forhold til de nye konkurrentene, men materialvalget og kvalitetsfølelsen er fortsatt bedre enn i de to japanske konkurrentene. Setene og ergonomien er også bra og på King Cab har man fortsatt masse stueplass bak setene.

Navara King Cab føles ganske stiv og stutt på hullete vei.Samtidig virker den svært godt skrudd sammen og gir et inntrykk av kvalitet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!