Chris Reiertsen har alltid et smil på lur, også når været sørger for jobb døgnet rundt. Han er fornøyd med begge sine nye New Holland-maskiner.

Den nye hjullasteren går i snørydding med en Vama EAU4800K U-plog. Chris er fornøyd med bruke klappvinge og få dager etter han tok den i bruk kunne han konstantere at den passet godt til deres bruk.

Den nye graveren E75CSR LC mono vil bli brukt til kirkegårdsgraving i tillegg til isrensk av grøfter. Den er levert med tiltrotator fra Engcon, ekstra lys og sotede ruter.

CR Drift kjører også fisk fra fiskemottaket på Senjahopen, dermed er firmaet innehaver av et strøkent sett bestående av en Volvo FH16 750 med påbygg fra Bussbygg. Bilen er lakkert i New Holland Blue.

Kort tid etter overleveringen var New Holland-hjullasteren i drift. Forbruket er målt til 10,43 liter i timen, noe som Chris er svært godt fornøyd med.

CR Drift, holder til ved Senjahopen i Troms, teller tre ansatte og får mesteparten av oppdragene fra Nergård Senja AS og Berg Kommune. Arbeidene består i snørydding, riving, graving og transport. Chris Reiertsen, som drifter frimaet, er født og oppvokst her, nesten ytterst på Senja.

AnleggsMagasinet kommer til skade for å avbryte en svært utvidet ettermiddagslur da Chris hadde jobbet i over et døgn i før vår ankomst. Det så ikke ut til å påvirke humøret i noen særlig grad. 32-åringen har alltid en morsom kommentar på lur og på ekte nordnorsk vis kommer alt rett fra levra.

Polare snøbyger

Klimaet har ikke tenkt å gjøre han arbeidsledig i den nærmeste fremtiden. Under vårt besøk i november fikk vi en grei demonstrasjon av værforholdene og hvorfor man trenger skikkelig snøryddingsutstyr her oppe. Nedbøren skifter fra regn til kraftige polare snøbyger og tilbake igjen på få minutter og kjøreforholdene blir deretter.

Uken før hadde restene av stormen Hilde knekt trær som fyrstikker og ødelagt flere hustak i området. Vår kjøretur fra Bardufoss til Senjahopen bydde på kjøreforhold som varierte fra hardpakket snø, til slaps og til sporete blåis.

Seiping og pigg

Chris har derfor valgt dekkutrustning på hjullasteren etter forholdene og gått for seiping og pigg, selv om han vet at andre velger noe annet.

- De tøffe gutta kjører bare med seip, men jeg vet hvor vi bor hen, kommenterer han rolig.

Hjullasterideen

I tillegg til været er det ingen trafikk som kjører opp veien på nattestid, dermed blir det ekstra tøffe tak for snørydding. Veiene skal holdes åpne og snøen skal ryddes bort. I henhold til kontrakten med Berg kommune har de til nå brukt tre traktorer til snørydding.

Chris fikk ideen om å bytte ut en av disse til fordel for en hjullaster. Med til historien hører det faktum at det ikke er like enkelt å få en ny mann på traktor etter de nye bestemmelsene med traktorlappen. Ideen er at hjullasteren skal kunne rydde en del av oppdragene raskere unna, slik at de slipper å ansette en ny mann på traktor.

Flere bruksområder

Prisen totalt sett kombinert med flere bruksområder rettferdiggjorde å gjøre ideen om til virkelighet gjennom A-K Maskiner i Bardu. Da passet det jo bra at A-K Anleggsmaskiner var interessert i å levere deres første hjullaster i Norge samtidig. Et besøk til deres hovedsete på Kløfta ga resultater og ideen om en hjullaster ble til en ny hjullaster i tillegg til en ny 8-tonner.

E75CSR LC mono

For i samme omgang bestemte Chris seg for å bytte ut deres eldre 5,5-tonner og kjøpte da en ny korthekka graver. En New Holland E75C SR med tiltrotator fra Engcon og mye utstyr. Den gamle graveren ble brukt mye til kirkegårdsgraving i tillegg til isrensk av grøfter. Det lave støynivået har blitt kommentert av samtlige i firmaet. Flere ganger har man ikke trodd at motoren var i gang da døren var lukket og maskinen gikk på tomgang.

- Jeg ble imponert over hvor stille den går og over hvor fint den beveger seg, forklarer Chris.

Spinner på

Det lønner seg aldri å gjøre innkjøp uten arbeid, men det er ikke bekymringen Chris har. Jobb har han nok av og da vi spør om forventet antall timer det første året på hjullasteren må han gi et grovt anslag på mellom 500 og 1000 timer.

- Men det spinner jo bare på med arbeid nå, så det er vanskelig å si sikkert, kommenterer han.

Kjører også fisk

En liten stor kuriositet i maskinparken til CR Drift må vel sies å være det fine vogntoget av type Volvo FH16 750 med påbygg fra Bussbygg. Det går i all hovedsak med fisk mellom Nergård Senjas fiskeanlegg. I tillegg kommer pallekjøring til Nergård Sild og salt til Nergård og Aksel Hansen sine mottaksstasjoner. Lakken er ikke å finne på Volvos fargekart, men kommer fra New Holland-traktorene. Nå venter i tillegg neste investering som blir en kombinert brøytebil.

CR Drift består av tre ansatte og ledes Chris Reiertsen lengst til høyre. I midten står maskinfører Gøran Kristiansen og til venstre står sjåfør Magnus Høgstad som var vikar for Tommy Johansen da bildet ble tatt.

Chris og Dag Tony (A-K Anleggsmaskiner) diskuterer dekkutrustning. Chris vet hvor han bor, dermed har han gått for dekk med seiping og pigg.

Senjahopen i Berg i Troms har 293 innbyggere og fiskemottaket drevet av Nergård Senja AS dominerer plassen. Det gjør at havnen her er et av de med flest havnetilløp i fylket.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!