Det tok kun sju timer å montere Moby Dick-anlegget ved Grilstad Marina.

Ferdig montert og testing av de 130 dysene som spyler lastebilene rene. Nå gjenstår kun asfaltering inn og ut av anlegget og så er det klart til bruk.

I forbindelsen med utbyggingen av Grilstad Marina i Trondheim, ett av de største private utbyggingsprosjektene i byen, er store mengder masse fraktet inn og ut av området. Totalt snakkes det om rundt 50.000 lastebillass. All transporten har medført noe klager fra naboene i området. Blant annet på grunn av støv som virvles opp når været er tørt og varmt, og søle når det regner. For å imøtekomme klagene har utbyggeren gått til anskaffelse av hjul- og understellsvasker som lastebilene kjører gjennom før de forlater anleggsområdet.

Automatisk

I følge Anders Rodal Evjen hos GDS Midt-Norge AS, er Moby Dick-anlegget det første som er levert i Norge.

- Moby Dick er lendene og totalt er det levert over 3500 anlegg på verdensbasis, sier Evjen. Han forteller at anlegget som er levert til Grilstad Marina er modellen som graves ned i bakken. En av fordelene med et slikt anlegg, i motsetning til anlegg som ligger oppe på bakken, er at 90 % av vannet resirkuleres. Alt av skitt, stein, gjørme osv. synker til bunns i tanken og et transportbånd tar det ut av tanken.

Anlegget har en vanntank som rommer 20.000 liter. 130 dyser spyler hjul og understell og det går med 3600 liter vann i minuttet. Fotosensorer registrerer når en lastebil nærmer seg og så startes anlegget opp. Det tar ca. 20 sekunder å vaske en lastebil som passerer anlegget i 4 - 5 km/t. Om lastebilen er ekstra møkkete kan den stoppe helt opp eller eventuelt rygge.

Monteringen av anlegget til Grilstad Marina tok to personer ca. sju timer å montere opp. Det finnes andre modeller som ligger oppe på bakken, disse er enda raskere å montere opp.

- Strøm og vann er det eneste som måtte legges frem til anlegget, sier Evjen. Han forteller at anlegget er konstruert slik at når anleggsarbeidene er ferdige på ett sted, kan det tas med videre til neste anleggsplass.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!