Noen av valsene fra Alpine-boet står fortsatt på tomta. En del kommer innom tomta i den troa at de skal gjøre et røverkjøp, men oppgaven til Auksjonen.no er å sikre en så høy verdi som mulig for boet. Likevel er det mulig å gjøre gode kjøp siden alt skal bli solgt til slutt.

Andreas Bjarøy er auksjonsansvarlig, men han omtaler seg selv som poteten som kan gjøre alt. Han sikrer, flytter, registrerer og selger. Her står han foran en Komatsu PC 600 som ble brukt av Alpine Bau til lessing ved knuse- og sorteringsverkene på E6/Dovrebanen-prosjektet.

Auksjonen.no og Motorcompaniet holder til på Sem utenfor Tønsberg. De ser allerede nå at de trenger større plass for å håndtere logistikken på alt utstyret som går igjennom.

Typiske kunder på anleggsmaskiner er entreprenørene. Geir Brendemo, selger på bygg-, landbruks- og anleggsmaskiner forklarer at de savner uavhengige takstmenn på anleggsmaskiner. Cat-maskinen i bakgrunnen gikk for Alpine Bau i masseforflytting. Størrelsen og alderen på maskinen gjør at den antakelig er mest aktuell for eksport.

De to selskapene Motorcompaniet AS og Auksjonen.no teller nå 17 årsverk for å klare den store trafikken av biler, anleggsmaskiner, lastebiler og alt annet utstyr de får i oppdrag å selge for banker, finansieringsselskaper og konkursbo.

Oslo Vei og Alpine Bau

I år har de så langt solgt utstyr i bygg- og anleggssektoren for 96 millioner kroner, men det er ventet at dette vil passere 100 millioner kroner før årsskiftet.

Totalt vil de ha solgt for 320 millioner kroner og blant de som dro opp denne summen var to store og godt kjente konkurser.

Oslo Vei og Alpine Bau var begge omfattende konkursbo som krevde mye jobb for å sikre verdiene.

Todelt

Auksjonen.no tar seg av selve biten med salg og nettauksjon, tar Motorcompaniet seg av den praktiske biten. Det vil si at de tar seg av praktisk bobehjelpning, henting og sikring av verdier og klargjøring. Salgsbiten kjøper de så inn av Auksjonen.no.

Omfattende arbeid

I tilfellet Oslo Vei satt de flere måneder for å få oversikt over boet, selve utstyret var bare en liten del av det. I fjor var det to konkursbo etter Grunnarbeid og Anlegg Øst som dominerte arbeidsmengden. Bedriften må hele tiden være rigget for de store smellene, for når det smeller, så smeller det ofte flere steder samtidig.

Skjebner bak alt

Da daglig leder, Kai Møller, viser oss rundt på det 27.000 kvadratmeter store området, forteller han om alt fra eksotiske sportsbiler til godt brukt anleggsutstyr. For han er det viktig å understreke at de ikke driver med "slakt" her, og at dette handler om å sikre verdier og oppnå markedspris for objektene.

- I alle disse tilfellene finner man skjebner bak og vi er derfor opptatte av å vise respekt for de involverte, forklarer han.

Livskriser

I de mest lykkelige tilfellene hender det at ting løser seg og at eier har klart å refinansiere eller blitt enige med banken. Men det er også vanlig med lite hyggelige omstendigheter hvor omfanget og konsekvensene blir brutale for de berørte.

- For oss er det viktig å være profesjonelle, mange av de menneskene vi møter er jo i en livskrise og må se det de har bygget opp forsvinne, forklarer Kai.

I Øst-Europa

Motorcompaniet AS og Auksjonen.no fikk i oppdrag av konkursboet å selge en stor del av Alpine Bau sine maskiner som ble brukt på E6/Dovrebanen-prosjektet. Det skulle vise seg at det ikke var så enkelt, en del av boet befant seg nemlig i Tsjekkia og i Polen. En av utfordringene var å avklare eierforhold på maskiner og utstyr.

Arbeiderne viste ikke

Auksjonsansvarlig, Andreas Bjarøy, og prosjektleder/selger, Geir Brendemo forteller om den spesielle opplevelsen av å måtte fortelle Alpine-arbeiderne på Minnesund at de måtte sette fra seg maskinene og avslutte arbeidet. Det samme skjedde da de måtte reise til Øst-Europa for å sikre verdiene der.

- I Polen hadde de rett og slett ikke fått beskjed om konkursen over to uker etter den var et faktum, og vi måtte forklare det for dem, forklarer Andreas.

Stor fare for svinn

Dette var bevisst taktikk fra boet, da eiendeler kan forsvinne og bli sabotert svært kjapt i Polen under slike omstendigheter. Situasjonen der nede var også ekstra «brutalt» for de ansatte, da det ikke finnes rettigheter som lønnsgarantifond I Polen. Dette viser hvilken særstilling vi er i Norge.

Dette var bevisst taktikk fra boet å ikke fortelle om konkursen, da eiendeler kan forsvinne og bli sabotert svært kjapt i Polen under slike omstendigheter...

Maskinene som gikk i Polen, ble også solgt der, mye på grunn av at de er spesifisert på en annen måte og var lite interessante for Norge.

Av Alpine-konkursen står det nå igjen to gravemaskiner og noen valser av i alt 50 anleggsmaskiner som kom fra konkursboet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!