Ombygningen har en grunnpris på 110.625 kroner, men det er mye mer å velge i. Bilen vi prøvekjørte koster 736.979 kr inkl. mva.

Amarok MT33 gjør seg godt på anlegget og den viser ikke tegn på å gi seg, det er bare å koble inn lavserien og ta det med ro så kommer den seg frem.

Interiøret er uendret, bortsett fra setetrekkene som er av typen HTS Active. Forskjellen blir klar når kjører en tur, du blir litt konge på veien.

Snorkelen sørger for luft selv om sølevannet skulle nå opp til panseret, er det bare å kjøre videre.

33 tommer høye dekk av type Mickey Thompson Baja ATZ med dimensjonene 33x11,5 R17.

Når man starter med en Amarok Highline på 180 hestekrefter, bør de fleste allerede være fornøyd. Med ombygningen fra BGnor, forvandles Volkswagens pickup om til en skikkelig tøff gjørmeplugg som kan fortsette der traktorsporene stopper. Etter ombygningen økes både angrepsvinkel og markfrigang betraktelig.

Kongeeffekten

På mange måter er dette samme type bil som vi kjørte fra Arctic Trucks i fjor, Amarok At33, og de to 33-tommers ombygningene er sammenlignbare på flere områder. En ting de utvilsomt har felles er effekten de har på føreren. Det merkes med en gang man setter seg inn, du blir kongen på haugen. Ved å sitte så høyt og så komfortabelt, får du en helt avslappet og selvsikker kjørestil. På landeveien og motorveien oppfører den seg overraskende sivilisert og den er svært retningsstabil i forhold til en personbil. De grove dekkene synger litt i høyere hastigheter, men det mest merkbare er at bilen ikke virker noe særlig villig over 100 kilometer i timen. Det virker som det blir for tungt virker det som.

Lekestund i sandkassa

Nå er ikke denne bilen satt opp for å pendle på motorvei eller landevei, men mer for å kjøre på skikkelige dårlige veier, grustak, anlegg og skogsveier. Det er her den hører hjemme og det merkes. Under vår lille lekestund i sandkassa med firehjulstrekk og lavserie, var det ikke noe som stoppet den. Som vanlig var det kjøttklumpen bak rattet som gav seg før bilen gjorde det.

For den kresne

MT33-pakka fra BGnor inneholder i grunnversjon et understell fra MAD Suspension som løfter Amaroken 40 millimeter. De forsterkede støtdemperne er av typen OldMan Emu gjør at den åler mer juling. Mye av tøffheten og terrengegenskapene kommer fra de 17-tommer store felgene med 33 tommer høye dekk. Merket er Mickey Thompson ATZ med dimensjonene 33x11,5 R17. Ved å holde seg til 33 tommer, slipper man å omkalibrere speedometeret. Dette koster 110.625 kroner.

Men på den prøvekjørte utgaven hadde Volkswagens nyttekjøretøyfolk koset seg med den tilgjengelige tilbehørslista og satt på en del ekstra.

Skjult vinsj og snorkel

En Warn XDC 4,2-tonns vinsj skjuler seg i støtfangeren foran med 30 meter spesialtau. Videre har de satt på Cobra frontbøyle, Sirius xenon ekstralys, Seikel rocksliders aluminiumsbeskyttelse under kanal, Seikel snorkel, Seikel aluminium beskyttelse under motor, gearkasse og bakre differensial og nedre støtdemperfester.

På planet har de brukt Vortex sprøyting i kombinasjon med aluminiumsinnlegg fra Volkswagen og lokk fra Aeroklas. Frontlyktene har beskyttelse fra Lexan og det er satt på vindavvisere på vinduene og panserbeskytter foran. Setene har dessuten HTS Active formsydde setetrekk som ser ut som delskinn.

Dyr plukkliste

En plukkliste på 169.586 kroner utover den vanlige ombygningen gjør at dette virkelig er en bil for entusiasten som kanskje ikke er så opptatt av pris. Det er Møller Bil Rehab som har montert utstyret som er levert av BGnor. Forhandlerne kan selv velge om de eller Rehab gjør ombygningen.

Det er ikke noe å utsette på terrengegenskapene til Amaroken med denne ombygningen. Det var føreren som ga seg først.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!