Det vekker oppsikt når Per Horne kommer nordover med sølvfarget følgebil og en velvoksen sølvfarget rugg på maskintralla. Han kjenner nok på yrkesstoltheten da, vil vi tro.

Ryggekamera mellom rammevangene sørger for god sikt når hengeren sperrer utsikten fra speilene, mener Roy Soleng.

Roy fikk bilen i midten av november i fjor. Kjører mellom 8 000 og 10 000 km i måneden. Litt tvilsomt om man kan kalle dette en anleggsbil av flere årsaker. Tandem og hydraulikk er vel det eneste som taler for. Inne i hytta er det dårlig med steinstøv og jord, i hvert fall.

Ørjan Magnussen tar med seg alle ansatte med følge til Tyskland noen dager på sensommeren i år i anledning firmaets 50-års jubileum. Gjengen fra Lofoten er dessuten ofte å se på anleggs- og transportmesser rundt i Norge. Han leder en overskuddsbedrift og lar det dryppe rikelig på de ansatte i form av utstyr og andre goder.

Formann Bjarne Kristiansen har sett over kabalen og samlet sammen noen av bilene i en travel hverdag og nå står de nyvasket og oppstilt foran bygget som huser både vaskehall, verksted og kontorer.

Det bunnsolide selskapet fremstår som en trivelig og populær arbeidsplass i regionen. Arbeid er det nok av. Blant annet ny gang og sykkelvei til Leknes sto på arbeidsplanen da vi besøkte Lofoten tildligere i år.

Etter litt fotografering stikker bilene hver til sitt, så vi blir med Roy Soleng en tur til pukkverket i Kabelvåg for å hente et lass til prosjektet på Leknes.

Variert

Den påkostede Volvoen kan vel knapt kalles anleggsbil, undrer vi.

- Hehe, nei jeg vet ikke hva vi skal kalle det. Vi flytter maskiner en dag og kjører tippsemi neste, så det er veldig variert arbeid. Noen av bilene våre er ukentlig på Østlandet for å hente utstyr til regionen, spesielt på vinteren. Det være seg maskiner, biler, båter, konstruksjoner, rør og annet utstyr. Vi har avtaler med flere maskinleverandører. Ellers flytter vi egne maskiner internt i Lofoten og Vesterålen, forteller Roy.

To trekkere

Roy og kollega Per Horne kjører hver sin Volvo FH 600 XXL. Proppet med det som kan skaffes av utstyr for å optimalisere sjåførenes hverdag. En tur til Danmark for å trekkes opp innvendig er obligatorisk for alle bilene i denne bedriften.

Holtan Bil organiserer den jobben og sjåførene får det som de vil ha det, med sitt personlige særpreg.

- Det er bare vi to som har rene trekkvogner, forklarer Roy.

I bakhånd har firmaet to kombibiler som kan trø til ved behov, men de går hovedsakelig med tippkasse. Roy og Per klarer stort sett å ta unna det som skal trekkes.

Ryggekamera

Osloturene tar fem dager, så Roy mener det bare er rett og rimelig at bilene er i tipp topp stand både inn- og utvendig. Han mangler ikke noe, syns han.

- Jeg fikk montert et ryggekamera midt mellom rammevangene bak på trekkvogna. Det tror jeg ikke det er så mange som har. Hele verden forsvinner jo når man svinger eller rygger i 90 grader og der kommer kameraet til sin rett, mener han.

Etter flere år i termobil har han opplevd mer enn en gang at det kan vært trangt på steder man ikke ser i speilet. Roy syns ideen er god og han gir den gjerne videre til andre.

Kan si nei

Vi spør hva som er filosofien i et firma som legger så mye ekstra i utseende til både biler og maskiner.

- Både de ansatte og sjefen har interesse for dette. I tillegg har vi økonomien som skal til for å holde på som vi gjør. Sjåførene tar ekstra godt vare på utstyret når man har det på denne måten, tror Roy.

Han forteller at sjåførene er i sin fulle rett til å si nei hvis de kommer til et anlegg der det ikke er terreng for disse bilene. De to Volvoene er en god del lavere enn en tradisjonell anleggsbil, så vi ser for oss at det kan bli en del utfordringer i så måte.

- Det blir mye å passe på, men som regel blir det lagt til rette for oss, sier han.

Lønner seg

Roy tror at noe av forklaringen til bedriftens gode økonomi kan være nettopp det at utstyret blir tatt så godt vare på, kombinert med god effektivitet.

Han tror filosofien med å kjøpe det beste av det beste betaler seg i lengden.

- Vi merker jo at folk gjerne vil ha bilene våre når vi er ferdige med dem.

I tillegg hjelper det utrolig mye på motivasjonen til de ansatte. Man gleder seg jo til å gå på jobb hver morgen og det er stor stas hver gang vi får en ny bil i firmaet, smiler han.

Nåløye

Hvor trangt er nåløyet for å bli ansatt hos Magnussen da, undrer vi.

- Det går selvsagt mye på anbefalinger fra de ansatte som kjenner noen de tror egner seg. Når det er sagt så har vi veldig lite gjennomtrekk. I tillegg til topp utstyr vil jeg påstå at vi også har en lønn som ligger godt over gjennomsnittet for denne typen arbeid, spesielt på langkjøringen. Vi har kort sagt en kjempebra arbeidsplass, konkluderer Roy. Han har 20 år bak seg i sjåføryrket og mener seg kvalifisert til å mene noe om akkurat det.

Vokser

Det ble veldig mye skryt dette, tenker vi, men vi finner uansett ikke noe å sette fingeren på. Vi er rett og slett på besøk hos en entreprenør- og transportbedrift som spanderer topp utstyr på de ansatte og i tillegg betaler godt over gjennomsnittet.

Man kan få troen på fremtiden av mindre.

I tillegg til anleggskjøringen har den blide gjengen også fire brøyteroder å ta hånd om i vintermånedene.

Veksten merkes ved at de mindre maskinene er på vei ut og jobbene man påtar seg blir større og større.

Olje

Vi registrerer at flere av transport- og anleggsbedriftene i Lofoten driver godt om dagen. Markedet er godt og bak neste sving lurer kanskje oljeeventyret også.

Roy er helt klart for oljeutvinning i Lofoten selv om de fleste her i området er mot.

Skulle eventyret starte opp utenfor kysten her, er Thore Magnussen & Sønn strategisk plassert for å kjempe om sin del av kaka.

For Roy fungerer det utmerket å kjøre Volvo. Han bor i Kabelvåg og har kort vei til Nordic Last og Buss sitt hovedanlegg i Svolvær. Når det ikke skal brøytes eller flyttes maskiner, hekter bilene på en tipptralle og kjører pukk fra Kabelvåg til anleggene i Lofoten. Det er alltid noe å gjøre. Bruddet i Kabelvåg er et av de største i Lofoten. Og selvsagt er hjullasteren som laster oss sølvfarget, den også.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!