Svein Fredheim er teknisk ekspert i tillegg til å styre verksted og ordne med maskingaranti. Han er spent på markedets mottagelse av deres nye Keestrack Frontier Hybrid.

Åpne dager hos Fredheim Maskin innebar også live maskindemo på Hobøl Knuseverk med fem Keestrack-maskiner.

Over hundre besøkende bare i løpet av torsdagen viser at Fredheim har fått til konseptet med åpne dager.

Fredheim Maskin har tilknyttet seg Petter Jørgensen, også kalt Pettern, som serviceekspert. Her er han i full sving med å forsyne den nye grovknuseren Apollo med en helt ny Cat 323E L.

Pon var også bedt inn for å delta på demodagene. Product Manager i Pon Equipment AS, Fredrik Sætren, hadde tatt med seg en Cat 962K og en Cat 323E L.

2012 ble nok et rekordår for Fredheim Maskin med omsetning på 174 millioner kroner. De har nå blitt skikkelig husvarme i deres nye bygg utenfor Spydeberg og daglig leder, Per Fredheim, er fornøyd med bedre flyt som følge av investeringen.

- Vi har maskiner som skal skrus på bak verkstedhallen, de som skrus på er i verkstedhallen og foran står bare ferdige og nye maskiner, forklarer han.

Gode på service

Men det er snakk om mer enn bare hvor Keestrack-maskinene står rent fysisk, butikken går godt og kundene ser ut til å være fornøyde. Bedriften har investert over 120 millioner kroner i dette og har beholdt deres gamle bygg for lagring og diverse.

Av kunder AnleggsMagasinet har pratet med, er det servicen og oppfølgingen i tillegg muligheten for spesialløsninger fra fabrikken, som er det mest tiltrekkende. De har nå syv servicebiler og har utbygd et godt delelager. Ny mann på servicesiden er også Petter Jørgensen, som er et kjent fjes for mange. Han får skryt av Svein Fredheim for å alltid fikse problemer som oppstår, og i tillegg gjør han det med et smil om munnen.

75 prosent

Markedsandelen blir av Fredheim Maskin selv oppgitt til 75 prosent, da er det snakk om deres segment som defineres som beltegående sorteringsverk på over 15 tonn.

Ny hybridmaskin

De over 100 fremøtte gjestene på torsdag og fredag kunne også titte nærmere på to nyheter. Keestrack Frontier hybrid og grovknuseren Apollo. Teknisk sjef Svein Fredheim forventer at hybridversjonen av Frontier kan ta over opptil halvparten av Frontier-salget som årlig ligger på rundt 18 maskiner.

Fra 14 til 9 liter

Maskinen er noe dyrere enn standardversjonen, men dieselbesparelsen kan dreie seg om å gå fra 14 til 9 liter i timen, noe mange kunder vet er lønnsomt. Særlig om det er snakk om maskiner som går over 1000 timer i året. Ved at en dieselmotor er direktekoblet til en generator, holder det med en noe mindre motor. I tillegg jobber motoren jevnt på 1500 omdreininger i minuttet. Begge disse faktorene spiller inn for å spare diesel. Generatoren gir strøm til de andre elektriske motorene som driver sorteringsverkets forskjellige komponenter.

Åpne for ny teknologi

Per Fredheim merker at markedet dreier seg mer mot miljøvennlige løsninger og hybridmaskinene kommer bare til å bli mer og mer vanlige.

- Kundene i denne bransjen er ikke skeptiske til ny teknologi eller å investere for å spare utgifter og miljøet, forklarer han.

Årets Keestrack-dager inneholdt som vanlig utstilling, åpent hus og servering på hovedkontoret. Foran bygget stod 13 nye maskiner i tillegg til brukt utstyr. Det var også satt opp shuttlebuss til Hobøl Knuseverk hvor fem maskiner gikk i live demo.

Siden Fredheim Maskin begynte med Keestrack har Esbjug Transport, ledet av Kim Esbjug, stått for transporten. Samarbeidet kulminerte i at Fredheim Maskin kjøpte bygget til Esbjug i januar. Nå leier Esbjug Transport deler av bygget. Både Kim og Per Olav er godt fornøyde med samarbeidet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!