Til demonteringen av Operabrua brukes det to mobilkraner. En 200-tonns Grove og en 350-tonns Liebherr.

Her på Rudskogen Motorsenter i Østfold skal brua bygges opp for at publikum skal komme seg frem til de beste publikumsplassene.

Da Operaen åpnet i 2008 var det et krav om at gående skulle kunne komme seg sikkert frem de 134 meterne fra Oslo S til Operaen. Operabrua ble bygget til den nette sum av ca. 20 millioner kroner og nå blir den fjernet.

- Vi begynte arbeidet med forberedende arbeid for ca. en uke siden og i kveld demonteres de to første elementene, sier Morten Hagen, prosjektleder hos PeWe Entreprenør AS. Selskapet utfører arbeidet på oppdrag fra Statsbygg. Hagen forteller at de skal bruke fire dager, eller rettere sagt kvelder og netter, på å fjerne de ti elementene brua består av. Hvert element veier ca. 30 tonn og de løftes ned med mobilkraner og kjøres vekk på semitrailere. Elementene er boltet sammen og Hagen håper at de skal klare å skru boltene ut. For på den måten å kunne gjenbruke så mye som mulig når brua skal bygges opp igjen på Rudskogen Motorsenter.

Tjent sitt formål

- Selve jobben med å demontere brua er ikke "verdens vanskeligste jobb", men det er det å organisere selve operasjonene som er utfordrende, sier Hagen. For selv om mye av biltrafikken er borte i området rundt Oslo S og Operaen, er det fortsatt mange faktorer som det må tas hensyn til.

Dag to i flytteprosessen skal blant annet mobilkranene kjøres inn på anleggsområdet der Dronning Eufemias gate bygges. Her er grunnen forholdsvis ustabil og et kraftig regnskyll kan medføre vesentlige forsinkelser. Maskiner fra entreprenørselskapet Marthinsen og Duvholt står klare til å hjelpe til om det trengs.

Enkelte kritiske røster har hevdet at det er galskap at en bru til 20 millioner kroner demonteres etter kun fem år. Til Dagbladet.no uttaler prosjektleder Marte Kollstrøm i Statsbygg, at brua har tjent sitt formål for de mange tusen besøkende til Operaen og de som har benyttet busstoppet ved sjøsiden av brua, i de fem årene den har stått her. Per Sunde, ved Rudskogen Motorsenter, uttaler til samme nettavis at Operabrua vil bli bygget opp som to bruer ved deres anlegg i Østfold. Her vil bruene bidra til god publikumsflyt og gi de besøkende passasje til de beste publikumsområdene.

Operabrua, eller bruene, vil etter planene være gjenoppbygd på Rudskogen Motorsenter innen april 2014.

Ferdig lastet på semitraileren og klar for transport til Rudskogen Motorsenter.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!