Olav Liland følger med på lossingen av svært tunge kolli på Mo Havn.Foto: Støre Pedersen LNS.

Prosjektet i Røssåga har vært godt i gang en stund nå. Maskinen vil startes i midten av november.

I perioden 28. august til tredje september ble TBM-delene fraktet fra Mo til Korgen med tre egne trekkvogner og en innleid.

Den fjellspisende monstermaskinen er en Robbins Hard Rock Maskin - TBM 236-308.

Den er pent brukt og har tidligere vært i bruk på utbyggingen av Karanjukar på Island. Maskinen har gjennomgått en ombygging i Ohio og Italia.

Nå skal LNS bruke den i kraftutbyggin i Nordland.

Leieavtale

LNS har inngått en leieavtale på maskinen som inkluderer opplæring av eget personell. Det kan nok være lurt siden det nå er 20 år siden en slik maskin var i bruk i Norge.

Full boring vil være i gang rundt nyttår.

Den 27. august kom fraktebåten Dan Fighter til Mo Havn med omtrent 600 tonn stål. Stål som etter en krevende frakt og montering, skulle bli en tunnelboremaskin, TBM, fra Robbins i USA. Den skal brukes i utbyggingen og renoveringen av Øvre og Nedre Røssåga Kraftverk i Hernes kommune, Nordland.

Kontrakt på 700 millioner kroner

Det store prosjektet består av Øvre Røssåga med 5 km tunnel og Nedre Røssåga 14 km tunnel. Av dette skal ca 12 km fullprofilbores med TBM. Kontraktens størrelse er på overkant av 700 millioner kroner.

Utbyggingen av Øvre og Nedre Røssåga øker produksjonen med 200 GWh og tilsvarer nok strøm til 10.000 husstander. I alt skal det drives rundt 19 km tunnel hvor det på ca. 12 km skal brukes TBM.

Oppstart vil skje i mars 2013 og prosjektet ferdigstillelses 2016. Robbins og LNS ble enige om en avtale etter en lengre prosess med mange involverte på begge sider.

Krevende logistikk

I perioden 28. august til tredje september ble TBM-delene fraktet fra Mo til Korgen med tre egne trekkvogner og en innleid. All transport var med to følgebiler fra LNS og i tillegg måtte politiet og biltilsynet være med på enkelte turer. Transporten med størst bredde målte 6,11 meter og det tyngste kolliet veide 64 tonn.

Tungt byggesett

Det som var montert i slutten av september var bunnskoen, cutterhead support, to av tre deler til main beam, gripper carrier og grippercylinder. Maskinen begynte altså å ta form og det siste som ble satt på plass var hovedlageret på 27 tonn. Senterseksjonen av krona på 61 tonn var montert, pluss åtte segment som hver seg veier åtte tonn.

Disse ble sveiset til krona og da gikk det med over et tonn med sveisetråd og mellom 200 og 300 sveisetimer.

600 tonn i timen

Oppstarten blir i siste halvdel av november, men da skal maskinen bare gå 100 meter inn i fjellet. Da stopper den igjen opp for å montere conveyorstasjonen. Det er første gang her til lands skal det monteres et conveyorbelte, et transportbånd gjennom hele tunnelen for å transportere massene ut. Systemet får en kapasitet på 600 tonn i timen.

Selve maskinen er 25 meter lang og har en diameter på 7,23 meter.

Transporten med størst bredde målte 6,11 meter og det tyngste kolliet veide 64 tonn. Foto: SE NOR

Disse tennene skal spise seg gjennom 12 kilometer fjell i Nedre Røssåga.

Dette er samme type maskin. Den er 25 meter lang og har en diameter på 7,23 meter.

For første gang her til lands skal det monteres et conveyorbelte, et transportbånd gjennom hele tunnelen for å transportere massene ut.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!