Caterpillar er førstemann ut med en slik avansert drivlinje i en hjullaster.

966KXE er merkbart mer støysvak.

Litt annerledes, men likevel lettkjørt. 966KXE oppførte seg snilt, selv med en utrent fører bak spakene.

Drivlinja tillater motoren å jobbe i et mer effektivt spekter, 1250 til 1600 omdreininger i minuttet.

Med Caterpillars hjullaster, 966K XE, lanserte amerikanerne nylig deres mest avanserte drivlinje, i en hjullaster.

64 lanseringer i 2012

Cat-folket, som teller 250.000 ansatte, har stått på i det siste med 64 nye produktlanseringer i 2012.

I sommer fikk vi prøvekjøre flere av dem, deriblant hybridgraveren 336E H.

Tilbakemeldinger fra bransjen rundt om i verden har gått på mangel på kvalifiserte maskinførere, mindre marginer og en generell etterspørsel etter lavere forbruk. Caterpillar svarer med hjullasteren Caterpillar 966KXE

Fra produsenten blir det lovet 25 prosent økt drivstoffeffektivitet, altså mer tonn produsert per liter, samtidig som kraften skal være den samme. Økningen i effektivitet er beregnet i forhold til sine søsken i K-serien. Maskinen er også tatt frem for å være enklere å operere.

Trinnløs

Under en svært varm sol på Caterpillars demosenter utenfor Malaga fikk vi en smakebit av deres mest avanserte drivlinjesystem i en tilsynelatende helt vanlig hjullaster. For 966K XE er tatt frem for å øke effektiviteten, men samtidig være enklere å håndtere. Den benytter seg av en trinnløs transmisjon, noe Cat kaller for CVT, Continuosly Variable Transmission.

Mekanisk og hydrostatisk

Systemet kombinerer mekanisk drift (planetgear) og hydrostat. Med XE-transmisjon oppnår man en mekanisk drivlinje gjennom hele hastighetsområdet, det er dette som gir den høye ytelsen ut til hjulene helt fra 40 kilometer i timen. Den mekaniske drivlinjen er en serie planetgear som gjør at man kan oppnå mange forskjellige hastigheter. I kombinasjon med hydrostat, klarer man å oppnå en mekanisk trinnløs gearkasse.

Sagt på en annen måte, man splitter kraften fra motoren i en mekanisk linje med planetgear, og en hydrostatisk vei. Det skal gjøre maskinen ekstra god i lasting og bæring.

Lavere turtall

Testing viser også at det er mye å spare i lasting på grunn av lavt turtall, lite effekttap og at motoren jobber lettere, i følge Caterpillar. Motoren jobber i et mer effektivt spekter, 1250 til 1600 omdreininger i minuttet. Dette er første drivlinje i sitt slag i en hjullaster.

Ny måte å kjøre på

Dette gir en ny måte å kjøre maskinen på og i følge produktsjef for medium hjullastere, Fredrik Sætren, vil bli mer som å kjøre de større modellene, 988H/K og oppover. De kjøres på konstant turtall og på XE har man da venstrefoten til modellering og justering av hastighet. Det er kun to pedaler i hytten, men man kan fortsatt også kjøre maskinen med vanlig gasspedal på høyre fot.

En annen viktig fordel er at man har muligheten med rimpullkontroll. Om man kjører maskinen på løst underlag, kan man gå ned på trekkraften i det man fyller skuffen. Da ødelegger man ikke underlaget og man sliter ikke dekk unødvendig. Her er det hydrostaten som jobber.

- Dette blir spennende når den ankommer Norge, det er et produkt som er solgt i snart to år i Europa, nå gleder vi oss, forklarer Sætren.

Fra produsenten blir det lovet 25 prosent økt drivstoffeffektivitet, eller mer tonn produsert per liter, samtidig som kraften skal være den samme.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!