En T5 med denne Edition-pakka har mye bra utstyr som Bi-xenon, LED-kjørelys, 17- eller 18-tommersfelger, svart Edition-dekor, multifunksjonsratt, elektrisk korsryggstøtte, armlender, Tasamo-setetrekk, cruisecontrol, lys- og siktpakke og RCD310 med DAB+.

Det blir nok ikke så mange ganger du ser en Transporter passere deg med dette merket på bakluka. Testbilen kostet 453.430 kroner før mva.

Svart dekor med Edtion-logo avlsører at du var litt ekstra kresen når du bestilte varebil.

Førerplassen er det ingenting å utsette på. Førersetet har Tasamo-setetrekk, elektrisk korsryggstøtte og armlene på begge sider, som gjør langturene så mye bedre.

Volkswagen Transporter Edition TSI 4Motion DSG:

Motor: 4 Sylindret direkteinnsprøyting m. turbolader

Volum: 1984 cm3

Effekt: 204 hk

Dreiemoment: 350 Nm

Gearkasse: 7-trinns DSG

0-100 km/t: 8,8 sekunder

Toppfart: 197 km/t

Blandet forbruk: 1,05 l/mil

CO2-utslipp: 245 g/km

Varerom: 5,8 m3

Akselavstand: 3000 cm

Lengde: 489 cm

Bredde: 190 cm

Høyde: 197 cm

Tillatt totalvekt: 2800 kg

Nyttelast inkl fører: 842 kg

Tillatt hengervekt: 2500 kg

Pris T5 Edition varebil: 310.130 kr

Pris eks. mva.: 453.430 kr

Den ruller sakte opp bak en haug på det store pukkverket med kun en lav suselyd. En knallrød Transporter T5 kommer til syne med fullstendig mangel på dieselknatring.

Entusiastisk motor!

Så deilig! Volkswagen har nemlig plassert deres turboladede toliters bensinmotor i en Transporter. Greit nok at den er nedtrimmet noe, i forhold til GTI-versjonen, for å passe litt mer til Transporter og varekjøring, men det er vanskelig å skjule det faktum at dette blir en motorisering for entusiastene.

Turboladede 204 hester

For en turboladet bensinmotor med 204 hestekrefter i en kassevogn som dette, blir krevende for lommeboka. Forbruket er oppgitt til 1,05 liter på mila ved blandet kjøring og vi klarte ikke bedre enn 0,95 på motorveikjøring. Om du kjører med lastet bil eller med henger vil dette stige.

Selv om du kjører med tom bil, vil høyrefoten din bli mer entusiastisk i denne versjonen enn i en TDI bluemotion, vi lover!

Hylet

For motoren som knapt gir fra seg en lyd på tomgang og rolig kjøring, er villig til å sparke skikkelig i fra seg, og da hyler den. Jeg legger meg ut på E6 ved Sarpsborg og sikter mot Oslo, gjør et kickdown, og få sekunder senere heves øyenbrynene mine og blikket ser forundret ned på turtelleren.

Skal den ikke geare snart?

For når du er vant til å kjøre motorer som oppnår 250 Newtonmeter fra 1500 omdreininger, blir det veldig spesielt å høre TSI-motoren hyle seg oppover i turtall. Gearskiftet lar vente på seg og nåla passerer 6000-merket før DSG-kassa legger inn neste trinn.

Jeg gliser og må gå av gassen igjen, den norske motorveishastigheten er for lengst oppnådd. Akselerasjonen fra stillestående til 100 kilometer i timen gjøres nemlig unna på 8,8 sekunder med 4Motion og DSG, det blir ikke mindre imponerende med en rullende start og et kick-down.

Komforten

Denne motoriseringen koblet til en 7-trinns DSG-kasse, er en perfekt kombinasjon og det byr også på en veldig komfortabel tur. Motorstøyen er knapt merkbar, og maks dreiemoment på 350 Newtonmeter oppnås allerede ved 1500 omdreininger og varer opp til 4000, takket være turboteknologien. Dette gjør at man kan gli gjennom bytrafikken uten å lage en lyd, på en svært behagelig måte. Også på langkjøring er dette en svært trivelig opplevelse og man blir egentlig ikke sliten, selv etter flere timer bak rattet.

Best for føreren

Førerstolen har armlener på begge sider og man sitter høyt og godt som vanlig i en T5. Men det skal sies at den stakkaren som sitter på passasjerbenken ved siden av, ikke har det like godt. Seteryggen på toseteren føles som den står i nitti grader og i tillegg har hele benken blitt skjøvet fremover på grunn av en dokumentholder som er plassert mellom seteryggen og vareveggen. Resultatet er at en person på rundt 190 cm sitter med knærne helt inn i hanskerommet.

Hadde vi kjøpt en så rådyr varebil hadde nok valget falt på to enkle passasjerstoler, slik at man slipper å be kompisen om unnskyldning da han skal sette seg inn.

Edition-pakka

Nå har ikke Møller Bil Nyttekjøretøy lånt oss denne bilen for å få prøve GTI-motoren i en kassebil. Dette handler om den nye Edition-pakka som er tilgjengelig for T5. Det synlige ekstrautstyret er åpenbart det svarte taket, svarte dekorstriper med Edition-logo, kurvelys, BI-xenon LED kjørelys og de mørke 17- eller 18-tommers alufelgene med navn Cascavel.

Føreren har også glede av klimaanlegg, multifunksjonsratt, elektrisk korsryggstøtte og armlener, Tasamo setetrekk, cruisecontrol, lys og siktpakke, RCD310 Radio med DAB+, elektriske vinduer og speil. I tillegg har de lagt med en ekstra bra sikkerhetspakke med blant annet sikkerhetsrattstamme, automatiske beltestrammere, ABS, EDS, ASR, MSR og ESP.

Fra 310.130 før moms

En T5 med denne Edition-pakka koster 310.130 kroner før moms, men da får du ikke 204-hesteren med DSG og 4Motion. Da må du ut med 453.430 kroner før moms.

Våre dager med Transporter TSI har fått oss til å innrømme en ting:

Ser vi bort i fra bensinprisene kombinert med forbruket og innkjøpsprisen, savner vi bensindrevne biler, også i varebiler.

Det matt sorte taket er Editon-kjennemerke nummer en. Dette har også lillebroren Caddy i Edition-utgave.

Det er lov å bestille knallrød Transporter når den har GTI-motoren under panseret.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!