CF Construtcion leveres som treakslet 6x4 med en 8 eller 9 tonns foraksel og en 19, 21 eller 26-tonns tandem.

Støtfangeren er tilgjengelig med integrerte tåkelys og kurvelys, og består av tre separate deler som kan skiftes ut individuelt for å minimere driftskostnadene.

CF-Dashbordet er blitt mer moderne og ergonomisk.

DAF har nylig lansert de nye CF Construction og LF Construction med Euro 6-motorer.

2014-modeller

Som det går frem av bildene er de bygget for bruk utenfor vei med økt bakkeklaring, beskyttelse under fronten og røffe plastikkdetaljer. DAF skal starte med leveringene tidlig neste år.

Nye CF Construction

Designet til nye CF er tydelig anleggsinspirert og det får en tydelig signaleffekt siden DAF for tiden lanserer sine nye modeller i oransje. En karakteristisk svart grill med store lameller og en ny støtfanger, laget av galvanisert stål, møter oss i fronten.

Uknuselig

Glasset i frontlyktene er laget av Lexan og skal etter sigende være uknuselige.

Beskyttelse

En 3 mm tykk stålplate er montert under støtfangeren for å beskytte radiatoren. Beskyttelsesplata tåler belastninger på opp til 4 tonn og den nedre delen foldes ut for å gi et praktisk stigtrinn.

Stor bakkeklaring

Angrepsvinkelen foran er 25 grader takket være at støtfangeren er montert så høyt. Bakkeklaringen er på 40 cm.

Trivelig hytte

CF Construction har de samme setene som de andre modellene i CF-rangen. Det nye dashbordet med integrert Driver Performance Assistant og de nye ergonomisk plasserte bryterne er på plass. Multifunksjonsratt er nå standard på de nye anleggsbilene.

Paccar-motorer

Motorene blir fortsatt levert av Paccar med 12,9-literen, Paccar MX-13, som har ytelser på 410 og 510 hestekrefter. Den nye Paccar MX-11 på 10,8 liter, leverer 290 og 440 hestekrefter. Forbruket på denne skal være opptil 3 prosent lavere enn på 12,9-literen.

Nye LF Construction

DAF har også lansert en Construcion-versjon av LF. 19-tonneren har fått mye av de samme designelementene som sin storebror med svart grill, større lameller og den karakteristiske støtfangeren plassert høyere for å gi en 25 graders angrepsvinkel foran.

Bakkeklaringen på LF er på 32 centimenter. I likhet med CF har den beskyttelsesplata under radiatoren.

LF blir tilgjengelig med Paccar PX-7-motoren på 6,7 liter og 220 og 310 hestekrefter. I følge DAF har LF den minste svingradiusen si sin klasse.

Nye LF Construction får også 25 graders angrepsvinkel foran og bakkeklaringen er på 32 centimeter.

LF-hytta, enkelt og oversiktlig.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!