Litt firmareklame hører med, Kim Årvik Maskin er blitt kjent for å senke kjellere.

Formann Ørjan Love Ree og daglig leder Kim Årvik foran hver sin firmabil.

Tunge lass i øs pøs regnvær, men Rangeren klager ikke og jobber seg fra Sola til Sirdal på litt over en time.

Fremme på anlegget og parkert bak sjefen.

På turen ble det hyppige nedbremsinger for denne gjengen, som tok det hele med tyggende ro.

Hverdagen til Ørjan går i gravemaskiner, hjullastere, varebiler og litt kontorarbeid.

Etter en utvelgelsesprosess stod det til slutt mellom Amarok, D-Max og Ranger for Ørjan Love Ree.

Enkle kriterier

Kriteriene var at bilene måtte kunne trekke så mye som mulig og ha automat. Ørjan likte Fordens automat best og hvordan bilen oppførte seg med tunge lass bak

Limited

Dermed ble det en svart Ford Ranger Limited. Dekoren til det unge voksende entreprenørselskapet, Kim Årvik Maskin, eller "kjellersenkingspesialisten" ble klistret på.

Ørjan, som er firmaets formann, fikk bilen i mars i år og siden det har den dratt rundt på tunge lass i Stavanger-regionen.

Ranger med hjullaster

Vi fikk lov å bli med ut en typisk dag på jobb med gjengen i Kim Årvik Maskin og satte oss i Rangeren til den sindige og hyggelige rogalendingen

Med en hjullaster på den brede maskinhengeren bak, må han stadig ligge litt utenfor den manglende veiskulderen over jordbrukslandskapet på Jæren. Vi møter bønder i digre traktorer og anleggsbiler som også legger seg ut, men det går smidig og uten dramatikk. Det er tydelig at dette er de vant til her nede.

Trekkraft og damer

Turen går innover i landet, blant annet på riksvei 45, med hyppige nedbremsinger for sau i veibanen. Praten går rundt emnene, bil, trekkraft, anleggsmaskiner og damer. Ungkaren Ørjan er eneste i firmaet som kjører pickup, de andre kjører varebiler, blant annet Transporter og H1.

Bilvalget til Ørjan, som kunne spores til høyt standard utstyrsnivå og til relevante egenskaper for oppgavene, ble også gjort på bakgrunn av de lokale bilforhandlerne. Ørjan likte måten han ble tatt i mot hos Ford Kverneland på Bryne, i tillegg til bilen, dermed ble kjøpet til slutt enkelt.

- Jeg er godt fornøyd med valget, Rangeren drar tunge last uten å klage og jeg er imponert over automaten under sånne påkjenninger, forteller han.

Etter hvert ankommer vi anlegget som ligger innerst i Sirdal. Her skal Ørjan levere deres minihjullaster, en Weidemann 1370.

Kjellersenkerne

En av bedriftens spesialiteter har blitt kjellersenking, noe som er blitt populært. Om et hus ikke har en beboelig kjeller med godkjent takhøyde, finnes det muligheter. Kim Årvik Maskin har allerede senket over 20 kjellere, noe som også forklarer hvorfor de kjører inn mest penger på sine to minigravere fra Bobcat på 1 tonn.

Noe som passer fint for Ørjans Ranger å hente og bringe.

Les også: Kjellersenkerne fra Sola

En typisk dag for Ørjans Ranger. En minihjullaster på en Ifor Williams maskinhenger.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!