Maskinfører Henning Hjelle har kjørt to år tiptruck og fem år rammestyrt dumper. Nå gleder han seg til å kjøre nye lass med den helt nye Doosan DA40.

Thomas Jonsebråten og Kåre Rosendal, begge fornøyde. Dette er en stor ordre og Kåre forklarer at bestillingen havnet på 24 millioner kroner.

De åtte knalloransje Doosan-dumperne vil bli levert fortløpende de neste dagene. AnleggsMagasinet var på plass da den første ankom Hæhres servicebase ved Espa langs E6-Minnesundprosjektet.

Hæhres dumperflåte

Thomas Jonsebråten er ansvarlig for Hæhres voksne flåte av tiptrucker og rammestyrte dumpere. I alt holder han styr på 70 enheter. Jonsebråten er ikke i tvil om hvorfor de ville ha åtte nye dumpere av denne typen nå.

- På grunn av den harde bruken på anlegget har vi valgt Doosan for deres terrengegenskaper og tippegenskaper i ulendt terreng, slår han fast.

Han beskriver maskinene som å være den ekstreme varianten når det gjelder å kjøre i ulendt terreng. Men Doosan har også andre løsninger han setter pris på. Kassen har ikke bare eksosvarmet i bunnen, men også på sidene av kassa. Dette merkes når de i vinterhalvåret kjører Mjøs-leire i kuldegrader.

2373 Newtonmeter

Den nye Scania-motoren på 12,7 liter biter også godt i fra seg med sine 2373 Newtonmeter. Dette kommer godt med i alle motbakkene de skal forsere hver dag her ved Mjøsa. Det skal også sies at den går stille, noe vi merket da vi stod ved siden av maskinen og pratet mens den gikk på tomgang.

Norske forhold

Luka på dumperkassa får også skryt av Jonsebråten, den tåler norske forhold, det vil si norsk stein. Mellomakselen har fått egen beskyttelse, noe som sier litt om den voldsomme bruken dumperne blir utsatt for.

Det er valgt varsellys av typen strober rundt hele maskinen, men ikke på taket. Dette på grunn av alle undergangene som brukes på anlegget langs Mjøsa.

Sperret

Maskinene har fartsbegrenser som er satt på 40 km/t, dette gjelder alle dumper-merkene Hæhre bruker.

- Det Hæhres og min erfaring at det ikke er øknomi i å la dumperne gå på full hastighet, forklarer han.

De klarer uansett å kjøre like mange lass på grunn av at syklusene går mer smertefritt om alle har samme hastighet.

Komforten

Hytta har webasto, ekstra forsterket og avfjæret førerstol, walkietalkie og alt dette er levert ferdig fra fabrikken i Molde. Man kan nesten kalle de for Hæhre-edition, blir det spøkt om rundt maskinen. Komforten er viktig, fordi sjåførens trivsel og helse er viktig.

Michelin

Dette argumentet er også med på å velge Michelin-dekk til alle dumperne Hæhre har på anlegget. Jonsebråten forklarer at deres erfaring har vist at dekkene har bra livslengde, bra kjøreegenskaper og gir bra komfort for føreren.

Åtte slike DA40 har Hæhre kjøpt, ferdig satt opp med alt. Fra ekstra slitestål i kasse til kommunikasjon i hytta. Nyttelasten er på 40 tonn og dette blir beskrevet som den mest ekstreme av rammestyrte dumpere når det kommer til kjøreegenskaper i terreng.

Alle maskinene er kjøpt inn med omfattende serviceavtaler. Det vil si at Hæhre kun skal fylle diesel og stå for dekk og skader selv inn til 10.000 kjørte timer.

Maskinene har Fast-Fill, rett og slett tanklokk som er plassert slik at drivstoffpersonellet ikke trenger å klatre på maskinen. Hæhre får billigere drivstofffylling fra Statoil med dette systemet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!