Nye FMX i stikkordsform; forsterket førerhusfront, nye euro 6-motorer, I-Shift for allhjulsdrevne biler, progressiv servostyring og ny luftfjæring. © Lars Ardarve

FMX-interiøret er blitt redesignet og omfatter blant annet ny instrumentering og et nytt ratt med langt flere enn knapper enn før.

I løpet åtte intense måneder har Volvo Trucks fornyet hele lastebilprogrammet, og den nylig avholdte TRANSPORTmessa på Gardermoen fikk æren av å være den første arenaen i Europa som stilte ut alle de nye modellene samlet. To dager etter at messa var over dro vi til Göteborg å suge til oss de første kjøreinntrykkene av blant annet siste generasjon FMX.

Mest robuste så langt

FMX er en spesielt kraftig versjon av den populære FM, primært beregnet til anleggskjøring og andre krevende transportformål. Nå er førerhuset blitt forsterket ytterligere og alle komponentene i fronten er blitt redesignet med tanke på robusthet og slitestyrke.

Det omfatter blant annet en ny tredelt støtfanger, høyere plasserte og nye frontlykter inklusive LED signatur-/kjørelys - og selvfølgelig den nye 32 tonns tauekroken som raskt ble kjent gjennom Volvos "The Hook" som raskt ble en ny hit på YouTube. Den mest robuste lastebilen Volvo Trucks noensinne har laget, konkluderer produsenten selv.

Også interiøret er blitt redesignet, og inneholder mange av de samme komponentene som man finner i nye FM og FH. Det gjelder blant annet instrumentering og et nytt ratt med langt flere enn knapper enn før.

I tillegg er setereguleringen blitt bedre og det finnes flere oppbevaringsrom enn tidligere. I likhet med de to andre modellene har også FMX fått en elektrisk parkeringsbrems som går automatisk av når man tar løs og som aktiveres bare ved å trykke på en knapp. Og skulle man mot formodning glemme det, aktiveres bremsen når man skrur av tenningen.

Tilgjengelig med 540 hk

Begge motorseriene til FMX er nå klare i Euro 6-utførelse. D11-motoren tilbys fortsatt med effekter på 330, 370, 410 og 450 hk. Også dreiemomentkurvene er de samme som Euro 5-motoren, men skiller seg likevel ut ved å ha blitt mer stillegående.

D13-motoren har fått en bedre momentkurve, hvor maksimalt dreiemoment kommer allerede ved 900 o/min. Foruten å fremstå med en enda bedre kjørbarhet kjennetegnes også denne av å ha blitt mer stillegående. D13 tilbys med effekter 420, 460, 500 og 540 hk. Sistnevnte, som er et nytt effektnivå for FMX, har et maks moment på 2.600 Nm hvorav 2.300 Nm er tilgjengelig allerede ved 900 omdreininger.

Andre nyheter i drivlinjen er at I-Shift nå også kan benyttes på biler med drivende foraksel. Slike er nå plassert 100 mm lengre frem på chassiset og med kortere overheng forbedres naturligvis angrepsvinkelen. Drivende foraksel er for øvrig tilgjengelig både i akselkonfigurasjonene 4x4, 6x6 og 8x6.

Progressiv servostyring

Den kanskje største nyheten på FMX, som dessuten nå også tilbys på FH og FM, er imidlertid Volvos nye progressive servostyring - Volvo Dynamic Steering. Her er det bare først som sist å legge nok en trebokstav-forkortelse på minnet; VDS.

Som mange sikkert allerede har sett på Volvos siste video "The Hamster Stunt" gjør VDS en FMX så lettstyrt i lave hastigheter at selv en hamster på bare 175 gram var i stand til å styre bilen ved å løpe rundt i et bur som var festet rundt på rattet. Fra et menneskelig ståsted føles styringen å være lettere en gammel amerikansk personbil og unektelig temmelig uvant de første ti sekundene.

Deretter bare lovpriser man systemet som bidrar til en ekstremt behagelig kjøring - helt uten antydninger til slag og støt i rattet når forhjulene vrir seg over ujevnheter i underlaget. Det oppnås ved hjelp av en elektrisk motor som sitter mellom rattet og styresnekka og som foretar opptil 2.000 justeringer i sekundet.

Les også: Les også: Motor på servoen skal redusere yrkesskader

Rattet forholdt seg helt i ro under vår prøvekjøring, og det er liten tvil om at VDS reduserer belastningen på både armer og skuldre. Det bør kunne bidra til både mindre sykefravær og økt lønnsomhet ved at sjåføren blir mindre sliten og således har overskudd til å kjøre flere lass.

Systemet gjør også rygging langt enklere, både ved at det krever ekstremt lite kraft på rattet og ved at bilen automatisk retter seg opp når man slipper rattet.

VDS er som nevnt progressiv hvilket altså betyr at servoassistansen blir mindre og mindre etter hvert som at farten øker. Selv om man har størst fordel av VDS under kjøring inne på anlegg, bidrar det også til økt komfort og sikrere kjøring på vei. Behovet for korrigering og "gjeting" på dårlig underlag synes nå så å si å være eliminert. Systemet koster ca. 24.000 kroner og bør være en svært fornuftig investering for de fleste.

Skreddersydd luftfjæring

Mange er skeptiske til luftfjæring på anleggslastebiler, blant annet på grunn av faren for at systemet skal bli revet i stykker og sviktende stabilitet ved tipping.

Volvos nye luftfjæring med automatisk kjørenivåregulering hevdes å være skreddersydd for anlegg og har en bakkeklaring på 300 mm. Krengningsstabilisatorens plassering i boggien skal gjøre FMX svært stabil og Volvo Trucks fremhever dessuten at det ikke er noen ubeskyttede fjæringselementer bak bakre aksel. Den nye luftfjæringen bak kan bestilles på både biler i 4x2-, 6x4- og 8x4-utførelse.

Fjæringskomforten kom klart frem i dagen under prøvekjøringen i det store grustaket utenfor Göteborg. Spesielt ved tomkjøring da luftfjæringen hele tiden søker å holde trykket ned så godt som mulig. Vi kjente selvfølgelig vibrasjoner, men unngikk helt de harde slagene man ofte får av hoppende bladfjærer uten forspenning. Ved tipping stod bilene vi prøvde dessuten støtt som fjell.

Mange av demobilene var i tridemutførelse, en akselkonfigurasjon som langt fra er så populær her i landet som den er i Sverige. En av fordelene med tridem er det korte overhenget bak siden vippepunktet på dumperkassa ligger rett bak bakre aksel. Nå tilbys FMX 8x4 også med trippelboggi der bakre aksel både er hydraulisk styrbar og som heves automatisk uten last. Det gjør at man kan plusse på to andre fordeler med tridem vs 8x4 med to foraksler; opptil 25 prosent mindre svingradius og bedre fremkommelighet ved tomkjøring.

Kombinasjonen av VDS og luft gjorde kjøreopplevelsen i Göteborg tilnærmet optimal. Den viktigste salgsinnsatsen til Volvo fremover vil nok derfor i stor grad begrenses til å lokke sjåførene å sette seg ned bak rattet og prøve. Etter det vil nok salget gå like enkelt og uten motstand som selve kjøringen.

Volvos nye luftfjæring er skreddersydd for anlegg og har en bakkeklaring på 300 mm. © Lars Ardarve

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!