Johnny Gabrielsen, produktsjef Cargotec Norway AS, demonstrerer hvor enkelt det er å svinge opp støttebeinet.

Lanseringen av den nye kranserien var lagt til Berlin, mens kunder over hele verden fulgte med online.

Lanseringen foregikk ved et internasjonalt pressearrangement i Berlin. Arrangementet ble direktesendt over internett for at kunder over hele verden kunne følge med. I Norge var et tjuetalls personer samlet hos den norske Hiab-forhandleren Cargotec Norway AS på Gjelleråsen.

70 år

Den nye X-serien består av fire nye lastebilkranmodeller: X-CLX 178, X-DUO 178, X-HIDUO 188 og X-HIPRO 192. Dette er Hiabs største lansering på mange år. Hovedfunksjonene i den nye X-serien er utviklet basert på resultatene av omfattende undersøkelser blant kunder og felteksperter.

- For 70 år siden lanserte vi de aller første lastebilkranene på markedet. Med lanseringen av X-serien skriver vi et nytt kapittel i historien om Hiab, og jeg er overbevist om at vi vil sette en ny standard for fremtidige lastebilkraner, sa administrerende direktør i Hiab, Axel Leijonhufvud, direkte fra Berlin. Den nye kranserien er utviklet med blant annet bakgrunn i tilbakemeldinger fra 1500 kunder fra hele verden.

Dobbelt så rask

De nye lastebilkranene skal være utstyrt med funksjonelle løsninger som beskytter og forlenger levetiden for de enkelte komponenter.

Både forlengelses- og løftekapasiteten er forbedret slik at ytelsen til de nye kranene er optimalisert. Det nye bomforlengelsessystemet er nesten dobbelt så raskt som det forrige systemet. Det hydrauliske systemet er bygget opp for å redusere drivstofforbruket og for en jevn og presis drift.

En ny joystick-kontroll er tilgjengelig for fjernstyrte kraner. Det er også utviklet en helt ny design for stabilisatorbeina, som gjør at de kan vippes på en enkel måte.

Installeringsprosessen for påbyggerne er forenklet ved blant annet at det kreves færre bolter for å montere kranen på lastebilen.

De nye lastebilkranene i X-serien erstatter den eksisterende Hiab XS 166-kranen og vil være tilgjengelig globalt i løpet av høsten 2013.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!