- Det var ganske kaldt, rundt 8 grader, med en vindstyrke på ca. 10 meter per sekund, så jeg ble ganske kald på hendene etter hvert, sier Claes Nilsson.

Nye Volvo FMX.

"Jeg må innrømme at jeg hadde sommerfugler i magen, og jeg lurte flere ganger på hva jeg hadde begitt meg ut på. Jeg er ingen fjellklatrer, og jeg liker ikke høyder. Men jeg hadde lovet å utføre stuntet, så jeg kunne ikke trekke meg", sier Claes Nilsson.

Han måtte stå i nesten to timer på frontpanelet til en Volvo FMX-anleggsbil som var heist opp mer enn 20 meter over vannet i havnen i Gøteborg.

"Vi trengte selvsagt flere opptak, og filminnspilling er en tidkrevende prosess. Det var ganske kaldt, rundt 8 grader, med en vindstyrke på ca. 10 meter per sekund, så jeg ble ganske kald på hendene etter hvert. Men alt gikk helt fint. Det var 100 prosent sikkert hele tiden, så jeg var egentlig aldri redd", fortsetter Claes Nilsson.

"Ideen bak filmen, som heter 'The Hook', er at vi ønsket å vise at slepefestet foran på lastebilen er dimensjonert for å tåle mye større påkjenninger enn den vanligvis er utsatt for. Det handler om å vise styrken og kvaliteten til anleggsbilene våre. Man kan ikke gjøre det tydeligere enn ved å heise den 15 tonn tunge lastebilen opp i luften etter slepefestet", forklarer Claes Nilsson.

Det hele ble filmet fra et helikopter. Alt var forberedt på forhånd ned til den minste detalj.

"Utfordringen er å spille inn hele filmen i ett sammenhengende opptak fra et helikopter. Jeg ble imponert over Claes Nilsson, som beholdt roen og fokuset gjennom de to timene mens han hang 20 meter oppe i luften. Jeg prøvde det selv, men bare i et kvarter. Det var ganske skummelt, skal jeg si deg", sier Filip Nilsson fra Folke Film, som regisserte filmen.

- Jeg prøvde det selv, men bare i et kvarter. Det var ganske skummelt, skal jeg si deg, sier Filip Nilsson fra Folke Film, som regisserte filmen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!