23948sdkhjf

River tankene på Sjursøya

Det unge selskapet har ikke fått sittet mye i ro siden starten i fjor. Nå gjør de plass til den nye containerhavna på Sjursøya.

NSS Norsk Sanerings Service river åtte tanker og tre bygg med installasjoner på Sjursøya. Arbeidet gjøres for Oslo Havn som skal utvikle ny godshavn med åpning høsten 2015.

Da vi var på besøk i uke 34 kunne daglig leder Torbjørn Haugo fortelle oss at de var kommet halveis i jobben med å jevne de åtte tankene i betong og metall med bakken.

Freser

I tankene har det vært alt fra etanol til tykkolje, så før rivningsarbeidet tok til var Aktiv Tankrens inne og gjorde rent tankene. Tankene er av stål, men står i betongkuvøser som skulle ta imot eventuelle lekkasjer. Først må de til å frese bort gammel maling fra betongen, det tas fire millimeter inn for å slippe å måtte sortere betongen som forurensede masser.

Knuser

Deretter knuser man seg gjennom halve betongringen for å komme til selve ståltanken.

kutter

Tanken kuttes og klippes fra hverandre. En av tankene hadde bare bunnen igjen da AnleggsMagasinet kom på besøk. Maskinfører Halvor Teigland i deres Volvo EC300DL fra 2013, klippet opp stålplatene med en kraftig stålsaks fra Demorec.

- Mye raskere og sikrere slik, vi slipper å ha arbeidere som manuelt sager opp stålbitene, maskinen kan bruke klypa og legge det opp i containere, forklarer Torbjørn.

Skryter av OilQuick

De er svært godt fornøyde med det doble Oilquick-festet som gjør at bytte mellom stålsaks og klype skjer på noen minutter.

Rotar-knuser

Når så hele tanken er vekk brytes resten av tankringen i betong ned. Dette gjøres blant annet med en betongknuser fra Rotar. Per Gunnar Holmgren fra Anleggsgruppen var på plass for å se av deres nye produkter i aksjon, en Rotar RDP 25-knuser som er sterk nok til å knuse armert betong.

Lavt støynivå

Av de fire som satt på dette oppdraget er det maskinfører, Sondre Haugo som har fått gleden av å prøve den nye knuseren. Han har gått anleggslinja på Lunde Videregående skole i Telemark og er for tiden lærling hos Johan Rognerud, men hadde friuke og kunne hjelpe til med rivingen. Bak spakene på deres innleide Volvo EC290CL kunne han fortelle om overraskende lavt støynivå i hytta selv om Rotar-klypa knuste seg gjennom armert betong noen få meter foran han.

250 tonn stål

Stålplatene er to centimeter tykke og disse går til gjenvinning, noe Torbjørn anslår til mellom 200 og 250 tonn.

2000 tonn betong

Av betong blir det en del mer, 2000 tonn medregnet bygninger og støttekonstruksjoner.

Ung men erfaren

NSS ble startet i 2012, så det er en ung bedrift, men med lang erfaring takket være den lange erfaringen fra bransjen blant de ansatte.

- Det er en motiverende bransje og vi trives godt, avslutter Torbjørn i det han må løpe av gårde for å gi pris på neste jobb.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094