Geir A. Mo vil at en fremtidig kryssing av Oslofjorden skal være så rett og flat som mulig. Han påpekte også at sikkerheten i norske tunneler ikke er bra nok.

- Vi stoler alt for mye på flaks og vår herre, sa Mo. Oslofjordtunnelen har en helling på sju prosent. I følge EUs regelverk er ikke tunneler med så kraftig helling lovlig og innen 2019 må dagens Oslofjordtunnel, som nå har dispensasjon, eventuelt bygges om.

To forslag til fremtidig kryssing av Oslofjorden er nå inne til konseptvalgutredning (KVU). Det er et nytt tunnelløp og bro. Arnstad sa at det er viktig med en grundig vurdering av begge alternativene. Avgjørelsen som tas er viktig, da den har stor betydning for veitrafikken rundt Oslo i fremtiden.

- Skjønner at du Geir vil at vi skal kutte ut tunnelalternativet, men det kan vi ikke gjøre, sa Arnstad til Mos utsagn om at bro er eneste gode alternativ.

- Men det er ikke tilfeldig at vi har tatt med bro som et alternativ, sa samferdselsministeren. Arnstad håper Statens vegvesen kommer frem til en løsning i løpet av så kort tid som mulig.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!