Parsell C12, fra Sandslivegen til Kokstad på bildet, er 1700 meter lang og har en kontraktsverdi på 420 millioner kroner.

Slik vil stasjonen ved Kokstadflaten se ut.

Traseen på byggetrinn tre vil stå ferdig sommeren 2016, om alt går etter planen.

Bybanen har vært i drift siden juni 2010. Prognoser for passasjertallet er oppgitt til 13,5 til 16,5 millioner i løpet av 2015.

Bybanen fra Bergen sentrum frem mot Bergen lufthavn, Flesland er planlagt i tre byggetrinn. Det første fra sentrum til Nesttun åpnet juni 2010, det andre fra Nesttun til Lagunen Storsenter som åpnet 21. juni i år.

Det tredje byggetrinnet fra Lagunen til flyplassen hadde anleggsstart i uke 32 og i dag ble flere av kontraktene med grunnarbeidet offentliggjort.

Skanska tar to parseller

Skanska har i dag signert kontrakt med Hordaland fylkeskommune ved Bybanen utbygging om bygging av to entrepriser på Bybanen i Bergen. Den samlede kontraktssummen er på 535 millioner kroner. De to parsellene inngår i Byggetrinn 3, Lagunen - Flesland.

420 millioner på 1700 meter

Parsell C12 Sandslivegen - Kokstad er 1700 meter lang og har en kontraktsverdi på 420 millioner kroner. Anleggsstart er i august 2013 og parsellen vil være ferdigstilt i november 2015. Arbeidet på C12 består blant annet i å bygge en 120 meter lang bro i betong med krum underside, en tunnel på 130 meter vil også bli bygget, i tillegg til mer enn 1,3 kilometer gang- og sykkelvei.

Fleslandtunnelen

Entreprise C14 Flesland vil gå fra Kokstad vest til Flesland terminal og vil dermed binde Bergen sentrum sammen med Flesland Flyplass. Denne parsellen er totalt 900 meter lang og består blant annet av en 540 meter lang tunnel, Fleslandtunnelen. Arbeidet starter opp i august 2013 og avsluttes i desember 2014. Kontraktsverdien er 112 millioner kroner.

3,5 milliarder

Byggetrinn tre har et budsjett på 3,5 milliarder kroner, som er omtrent like mye som de to første byggetrinnene. Når Bybanen når frem til Flesland i 2016, vil det til sammen være lagt to mil med bane.

Veidekke størst

Veidekke fikk den største biten av prosjektet i juni, med en kontrakt på 635 millioner kroner. Veidekke skal rydde vei for bybaneskinnene på en 2,7 kilometer lang strekning fra Steinsvikvegen til Sandslivegen med blant annet tre tunneler. Oppdraget deres stopper i Standslivegen i nærheten av Statoil-bygget.

Drange Maskin

Tidligere i sommer ble det også kjent at Drange Maskin AS fikk grunnarbeidene på verksted og depot, Drange startet opp med dette allerede 2. juli. Entreprise C13, fra Ytrebygdsvegen til Flyplassvegen er fortsatt ikke tildelt.

Norsk grunnarbeid

Grunnarbeidet fra Lagunen til Flesland kommer til å gå til norske entreprenører, mens utenlandske selskaper ser ut til å få flest oppdrag rundt det tekniske, særlig linjearbeid, sporlegging, strømforsyning og signalsystemene. I skrivende stund holder Bybanen på med evaluering av utenlandske tilbydere.

Stor interesse

Interessen for å få oppdrag for Bybanen har vært stor, også fra utlandet med rundt førti utenlandske selskaper som har vist interesse på strekningen Lagunen - Flesland.

Tunnelmunningen og stasjonen ved Sandslimarka skal bli seende slik ut.

Skanska har i dag signert kontrakt med Hordaland fylkeskommune og Bybanen om bygging av to entrepriser på Bybanen Her ses en illuastrasjon over et ferdigstilt Birkelandsskiftet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!