På displayet kan man følge med på systemets lagring og frigjøring av energi.

Ken Gray forklarte oss om maskinens opprinnelse og tanken bak teknologien.

Motorrommet ser ut som et vanlig motorrom, maskinen kan ha vanlig service ute i felten.

Cat skryter ikke stort av at maskinen er en Hybrid, det sies også at neste generasjon ikke vil bli markedsført under Hybrid-navnet i det hele tatt.

De fleste har vel også fått med seg at det var en norsk kunde som ble første eier i verden av slik maskin. Sten Antonsen og Karianne Laksosnes i SA Anlegg var de første som la inn bestilling på Cats første hybridgravemaskin. Det hører med til historien at Caterpillar først utviklet og bygget flere elektriske hybridmaskiner, men under testing viste ikke maskinene på å kunne gi kundene noen fordeler, verken ved å eie eller å bruke maskinene. Disse ble derfor skrinlagt til fordel for den maskinen vi ser i dag.

Etter samtaler med kundene var beskjeden klar, de var ikke villige til å gå på akkord med effektivitet og drivstoffbesparing bare for å få en bedre miljøprofil. Caterpillars første hybridmaskin tok derfor en ny retning.

Hydraulisk hybrid

For når vi sier hybridgravemaskin, blir vi raskt rettet på av Cat-folket på deres demosenter utenfor Malaga i Spania. Dette er det de kaller en hydraulisk hybrid. I stedet for å lagre opp energi elektrisk i batterier, lagrer den og gjenbruker bevegelsesenergien fra svingen i en akkumulator fylt med nitrogengass. Akkumulatoren frigir energien på returen i en gravesyklus og letter arbeidet til motoren. Dette gir til slutt drivstoffbesparelsen. Det har også vært en diskusjon innad i Caterpillar angående navnet.

Hybrid-navnet blir ofte forbundet med kompliserte og trege maskiner og neste generasjonen med denne teknologien vil antagelig ikke markedsføres som Hybrid.

Under en stekende spansk sol fikk vi forklart dette av Ken Gray, global produktsjef for store hydrauliske gravemaskiner. Cats nye og patenterte hydrauliske hybridteknologi er den første av sitt slag. Den nye løsningen sammen med 300 patenter skal gjøre at 336E H reduserer drivstofforbruket med 25 prosent i forhold til en standard 336E. Sammenlignet med en 336D skal besparelsen komme opp i 50 prosent hevder Caterpillar. Dette er målt i produserte tonn per liter. Maskinen tilfredsstiller fortsatt kravene til tier4 / StageIIIB, noe den har gjort siden E-serien kom i 2010. Maskinen skal ha samme egenskapene som 336E, forskjellen er at hybridversjonen skal ha bedre drivstoffeffektivitet.

For å hente ut gevinsten bør maskinen brukes i lastesykluser mange timer hver dag. Med dagens høye drivstoffpriser skal maskinen betale seg etter et eller to års bruk avhengig av forholdene.

ESP, ACS og akkumulator

Motoren er en A C9 som ved lavere turtall, 1500 til 1800 omdreininger i minuttet, dette bidrar også til lavere støynivå. Den elektronisk styrte og programerbare pumpa med det forvirrende navnet Electronic Standarized Programmable (ESP) Pump, reduserer turtallet på motoren for å spare drivstoff. Det gjør også at maskinen er merkbart mer stillegående. Pumpens hovedegenskap er å skifte mellom de tilgjengelige hydrauliske kraftkildene, motoren og akkumulatoren.

Cats Adaptive Control System (ACS) er en ventil som fungerer som systemets hjerne og kontrollerer maskinens funksjoner. Denne reduserer forbruket ved å redusere trykktap i hydraulikken. Som Ken så elegant forklarte oss det, energi der du trenger, akkurat når du trenger det.

Gjenbruken av energi skjer i maskinens hydrauliske hybride svingsystem, her fanges bevegelsesenergien fra overbygget under oppbremsing i akkumulatorer, som igjen bruker denne energien til å sette i gang svingen på vei tilbake.

Definisjon på hybridmaskin:

En maskin som er utstyrt med en innretning for å fange opp, lagre og frigi energi under bruk.

Se video av hvordan CAT 336E H oppførte seg lenger ned på siden:

Caterpillar 336E H er produsentens første maskin solgt med hybridteknologi. Tre andre modeller er under utvikling med det samme systemet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!