Kim Nymo fra Volvo Maskin hadde overlevering av den nye EW230C til Implenia tidligere i sommer.

Implenias Volvo EW230C brukes til å pigge vekk løst fjell i og rundt tunnel.

Da Implenia Norge AS fikk oppdraget med å bygge tunnel på fv. 48 bestilte selskapet en ny hjulgraver fra Volvo. Maskinen brukes til å pigge vekk løst fjell i tunnelen. Selskapet har fra før to EW210 med tiltbar hytte, men den nye maskinen ble utstyrt med en funksjon til - hev- og senkbar hytte.

- Grunnen til at det ble nok en Volvo, skyldes i hovedsak at de to andre har fungert veldig bra, sier Knut W. Thoresen, maskinsjef hos Implenia. Han forteller at påbygget fra CeDe er en god løsning og at god service og oppfølging betyr mye.

God beskyttelse

Den nye EW230'en er i tillegg til den hev- og tiltbare hytta, utstyrt med slangetrommel og kompressor etter spesifikasjoner fra Implenia. Den er også utstyrt med BSS (Bom Suspension System), eller på norsk - demping på bomsylinder.

Utover gitter på frontrute og takvindu, er originalglasset byttet ut med sikkerhetsglass. Bom- og stikkesylinder er beskyttet av en tykk gummimatte. Belysningen består av en blanding av LED- og halogenlamper for å få et mer naturlig arbeidslys, for lettere å se konturene i fjellet.

Maskinen er også utstyrt med Dafo brannslukkingsanlegg.

- Vi har brannslukkingsanlegg på alle våre tunnelmaskiner, sier Thoresen. Selskapet har selv erfart hvor effektivt dette fungerer i forbindelse med at det begynte å brenne i turboen på en deres hjullastere. Eneste som måtte byttes var turboen, resten var uskadd.

Innspill

Implenia har også valgt samme hydrauliske hammer som de har fra tidligere. Dette er en MSB-hammer med modellbetegnelsen MS520H. Hammeren veier 1200 kilo og er forsterket med større frontplate, andre sliteklosser i kassa og andre foringer.

- Valg av hjulgravermodell og ombygging er et resultat av at flere norske tunnelentreprenører har kommet med innspill i forbindelse med utviklingen av en slik maskin, sier Kim Nymo hos Volvo Maskin.

Maskinsjef hos Implenia Knut W. Thoresen (i midten) valgte Volvo EW230C da selskapet skulle anskaffe hjulgraver med hev- og tiltbar hytte. Joar Stensheim (t.h.) og Olve Haugen, begge Implenia.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!