Du blir ekstra tøft når du har ekstra LED-ryggelys og underkjøringshinder bak på pickupen din.

35-tommers dekk gir deg et lavere marktrykk og ved å senke dekktrykket vil du oppnå en ytterligere forbedring av flyteevnen på snø, sand og søle.

Bybil? Njaa, trikkeskinner og fartsdempere svelges unna på en behagelig måte, men lukeparkeringene bør gjøres med omhu.

Arctic Trucks setter på en svært solid veltebøyle, tøff er den også.

En ombygging av Isuzus pickup til 106.500 kroner før mva, er en solid ekstrakostnad om man kjøper ny pickup.

Kundene hos Arctic Trucks har en solid liste å velge mellom når de bestiller en ombygging, og prisene på disse bilene er derfor svært varierende.

Kjøpt to

Allerede i skrivende stund har et firma i Vestfold krysset av for, ikke en, men to slike D-Maxer med vitaminpille fra Island (les Drammen).

D-Max AT35 er klar for bestilling hos den lokale Isuzu-forhandleren rundt om i landet.

Større, bredere, høyere og tøffere

Vitaminpillen innebærer at karosseriet heves med 40 millimeter på rammen, i tillegg heves bilen 20 millimeter på fjæringen. Skjermbredderne, som selvsagt er nødvendige for å huse hjulene som bærer målene; 315, 75R og 16, gir også bilen et kraftfullt utseende. De dagene vi kjørte bilen satt vi igjen med det samme inntrykket som fra tidligere AT-versjoner, selvtillitt bak rattet, folk som snur seg, behagelig oppsett uansett underlag og en god dæsj kongen på haugen følelse.

Sanker blikk

Dette kraftfulle utseende er ikke bare en sedat beskrivelse fra en reklamebrosjyre, denne bilen sanker blikk uansett hvor den kjører.

I bygatene er det ikke så rart der den ruver over små elbiler, kompaktbiler og alle andre SUVer.

33 til 35 tommer

Ombygningen av siste generasjon D-Max ble rett og slett skikkelig tøft og særlig utformingen av skjermbredderne har blitt svært vellykket.

Da vi kjørte Amarok med 33-tommers ombygning våren 2012 synes vi det var gromt. Da må vi konstatere at 35-tommers hjul, som er stort på en pickup som dette, er ekstra tøft.

Omkalibrering

Da har man også tatt steget opp et hakk når det gjelder størrelse.

Går for en 33-tommers ombygning slipper man omkalibrering av elektronikken, men på denne må speedometeret kalibreres på grunn av de store hjulene.

Myk og fast

Kjøreopplevelsen kan beskrives som myk men fast. De store dekkene svelger unna det som er av ujevnheter, hull, kuler og alt annet. Men likevel har man god følelse med underlaget og man merker underlaget man kjører over.

Overraskende veigrep

Det som alltid er like overraskende når du kjører en av Arctic Trucks sine kreasjoner, er hvor godt veigrepet er og hvor lite bilen krenger ved aktiv kjøring gjennom svingene på en landevei. Den sitter rett og slett svært godt på veien. I bytrafikken kan det være greit å huske på at bilen har blitt en del bredere.

Tøffest blir det når du tar den med av veien, men det er få utfrodringer som vipper den av pinnen. Som regel er det sjåføren det skorter på.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!