Maskinfører Terje Gimra har over 30 års erfaring bak spakene og hadde i skrivende stund vært med på Sola-prosjektet i tre uker. Fra hytta, i hans Volvo EC290Cnl, forteller han om jobben som han synes har gått bra. Det er bare å forholde seg til krava og holde oversikten på gps-maskinstyringssystemet han har i hytta, får vi vite.

Prosjektleder Sverre Nergaard, i T. Stangeland Maskin, kan fortelle om et spennende prosjekt med høye krav til kvalitet og sikkerhet på Stavanger Flyplass Sola.

Maskinfører Ragnar ¿Raggi¿ Oftedal manøvrerer sin Volvo EW140C over den nye ¿grusfella¿ etter rullebanen. Et område som er laget for å bremse opp og stoppe eventuelle fly som overkjører rullebanens lengde.

Avinors ¿Bird Patrol¿ følger med på arbeidet og Stangelands fugler.

Med forlengelse av rullebanen følger også behovet for ny taxebane og ny sikkerhetssone. Allerede i dag er flyplassen Norges tredje største med 4,4 millioner passasjerer i 2012.

9,8 millioner i 2040

I følge Transportøkonomisk institutt vil antallet øke med opptil 50 prosent innen 2020 og innen 2040 kan det strømme 9,8 millioner passasjerer gjennom Stavanger Lufthavn Sola. Så at vi får se gravemaskiner på og ved flyplassen i fremtiden er overhengende sannsynlig.

God H-verdi

Det er alltid spesielt å jobbe på flyplasser med strenge krav til utførelse og kvalitet. Men bare sikkerhetsklareringene i seg selv er omfattende.

Prosjektleder Sverre Nergaard forteller om de tre forskjellige sikkerhetskursene alle involverte må igjennom for å slippe til på området. Til gjengjeld har prosjektet, som startet like etter påske, klart seg uten noen uhell. Han forklarer oss om H-verdien til det store selskapet som nå totalt er under åtte, det vil si åtte arbeidsrelaterte personskader med fravær per million arbeidstimer.

- Det er gode tall og noe vi jobber mye med i Stangeland, men ambisjonen er å nå en H-verdi på fem, forklarer Nergaaard.

22.000 kvadratmeter

Prosjektets hovedoppgave er å utvide rullebanen med 150 meter i lengden med sine fulle 70 meter i bredde, et areal på 10.500 kvadratmeter. I tillegg kommer en ny taxebane, så det totale arealet som skal gjøres ferdig med asfalt er oppe i 22.000 kvadratmeter. Overdekningen er på 1,5 meter og 63.000 kubikkmeter er blitt gravd ut.

Fem døgn i strekk

Den eksisterende taxebanen måtte stenges i fem døgn for å komme i gang med masseforflyttelsen. Med en botklausul på 200.000 kroner dagen ble det ikke tatt noen sjanser og 50 mann jobbet i døgndrift for å frakte bort massene. Et lykketreff var at nabotomten gjerne tok imot det meste, noe som gjorde transporten svært mye enklere.

8000 kubikkemter på to døgn

Rammestyrte dumpere og lastebiler klarte å frakte bort 8000 kubikkmeter på to døgn under denne perioden.

Får å få inn masser kunne Stangeland benytte seg av sitt eget pukkverk de har opprettet ved Shell-rafineriet ved Risavika havn. Under den ferdige asfalten skjuler det seg mye nøysommelig arbeid og Nergaard forteller om trekkerør som er lagt med svært høy nøyaktiget i tillegg til lampefundamenter i betong som nå ligger skult under det nye dekket.

Elektroentreprisen som skal utføres av Intertech står for tur, og da skal det borres etter nøyaktige mål ned til disse fundamentene slik at lysene til rullebane og taxebanen kan monteres.

Arbeidet med masseforflytningen var stort sett klar, men arbeidet med en utrykningsvei gjensto da AnleggsMagasinet besøkte. Dermed stod disse Volvo A40-dumperne klare til ny innsats.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!