Alpine Bau vant oppdraget med å bygge Kåfjord bru i Alta. Bildet er tatt i 2011 og nå gjenstår kun arbeidet med 60 meter brudekke. © Statens vegvesen

Byggingen av Nesbrua i Nord-Trøndelag går tilnærmet som normalt da dette er et samarbeidsprosjekt mellom Alpine Bau og DSD Brükenbau. © Mari Sagbakken, Statens vegvesen

Alpine Bau har oppdrag med å bygge Kåfjord bru på E6 i Møllnes, Alta, og Nesbrua på E6 i Nord-Trøndelag. Som på Fellesprosjektet E6-Dovrebanen råder det også her usikkerhet om videre fremdrift.

Les også: E6-utbygger insolvent - alt arbeid stanset

Kåfjord bru

- Det vi vet er at det er stor usikkerhet rundt hva som skjer videre, sier prosjektleder Gudmund Løvli, Statens vegvesen. Kåfjord bru skulle etter planen stå ferdig i oktober i år. I følge Løvli gjenstår kun bygging av 60 meter brudekke og han ser for seg fire mulige løsninger.

- En løsning er at arbeidet gjenopptas og utføres som planlagt, løsning to er at bobestyrer driver videre, tre er at vi lyser ut oppdraget med ferdigstillelse av brua og fire er at underentreprenørene ferdigstiller brua, sier Løvli.

Problemer

I følge vegvesen.no var arbeidet med Kåfjord bru forsinket. Hovedårsaken var at det var mer arbeidskrevende å skape tørr byggegrop til fundamentering enn beregnet. I tillegg oppstod det problemer med forskalingsvogna for hovedspennet.

Ikke stoppet

Alpine Baus arbeid på Nesbrua i Nord-Trøndelag er også satt på vent, men her går arbeidet med byggingen av brua videre.

- Byggingen av brua har ikke stoppet opp. Dette er et samarbeidsprosjekt mellom to entreprenører hvor begge er felles ansvarlige, sier Jo Bernt Brønstad, seksjonsleder i Statens vegvesen i Nord-Trøndelag. Entreprisen utføres av et arbeidsfelleskap bestående av Alpine Bau og det tyske entreprenørselskapet DSD Brükenbau. Byggingen av den 220 meter lange stålbrua over Namsen har en kontraktssum på 60 millioner kroner og skal etter planen stå ferdig til høsten.

- Situasjonen er litt uavklart hos oss, men prosjektet går tilnærmet som planlagt, sier Brønstad.

Les også: Festet og fyllekjørte etter E6-konkurs

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!