Extended Cab er like lang som Double Cab, den har kortere kupe og lengre plan.

Extended Cab er like lang som Double Cab, den har kortere kupe og lengre plan.

Planet er 24 centimeter lengre enn på Double Cab.

Ryggekamera er plassert rett over skiltet bak.

Bildet kommer opp i sladrespeilet.

D-Max Extended Cab har startpris på 304.900 kroner, den finnes med både automatgear og manuelt.

Skujlt dør gir full tilgang til kupeen og oppbevaringsplassen bak setene.

Isuzu D-Max har lenge hatt et godt fotfeste i Norge, med markedsandeler på 20 og 27 prosent siden den norske introduksjonen i 2007. Extended Cab har den tradisjonelle pickupformen med to dører, men i tillegg har den de skjulte ekstradørene, eller hidden door, som åpnes motsatt vei.

Samme lengde

Denne type pickup gir en veldig god adgang til kupeen og til lasteplassen bak setene. Lengden på både denne varianten og Double Cab er den samme, det vil si at det er lengden på lasteplanet og hytta som varierer. Extended Cab har 24,3 centimeter lengre lasteplan enn Dobule Cab, men modellnavnet kommer av at denne utgaven er en utvidet utgave av Single Cab-hytta, som det ikke blir satset på i Norge.

Greit utstyrt

Isuzu leverer 5-trinns automat også på Extended Cab, men vår bil var en enklere modell med seks trinns manuell og stoffseter. Utstyret er selv i denne basismodellen relativt respektabelt med cruisecontrol, 17-tommers felger, 6 høytalere, klimaanlegg og 6 airbager. Motoren er uansett den samme 2,5-literen med 163 hestekrefter og 400 Newtonmeter.

20.000 under double cab

Når vi hører om startprisen på billigste D-Max, er det denne utgaven, Extended Cab med manuell kasse. Prisen er 304.900 kroner, som 20.000 kroner mindre enn Double Cab. Man får en relativt billig, praktisk og sterk pickup for pengene her. Det skal sies at konkurrentene ligger nært opptil hverandre i dette segmentet.

Konkurrentene:

Til sammenligning koster en Amarok Single Cab Basis med 140 hester og 6-trinns manuell 306.600 kroner. En Ranger Rap Cab XL med 125 hester koster 302.600, før leveringskostnader. Navara King Cab i billigste versjon kommer på 319.300 kroner med 190 hestekrefter. Hilux Extra Cab (firehjulstrekk) med 144 hester starter på 305.300.

Noe stivere

Man kan føle at den noe kortere hytta gir utslag på komforten, den føles noe hardere og stivere. Det samme gjelder for støybilde som blir mer merkbart i den mindre kupeen. Ellers er Extended Cab en hyggelig opplevelse å kjøre og de fleste synes også den har et tøft utseende. Det at rattet kun kan tiltes, ødelegger for innstillingsmuligheten og en optimal kjørestilling. Joda, man kan kompensere for dette til en viss grad ved å stille setet frem og tilbake, men Isuzu burde fått dette på plass da en fører varierer mellom 150 til 210 centimeter i høyde. Tillatt tilhengervekt med brems på tre tonn er bra, egenskaper som anleggsbransjen til stadighet må dra nytte av.

Brukervennlig 4x4

Firehjulstrekksystemet styres med en dreiebryter hvor valgene er 2WD, 4WD og 4WD Lock. Sistnevnte låser akslene for litt røffere terrengkjøring og 4WD kan man kjøre med for eksempel under glatte vinterforhold eller løst underlag på. Stort sett kjører man disse bilene bare med bakhjulstrekk, noe som ikke byr på problemer takket være ECS (Electronic stability Control System) og TCS (Traction Control System). Den har også ABS med bremseassistent.

Trivelig interiør tross en del plast, men med noen flere instillingsmuligheter på rattstammen, hadde det vært ekstra bra.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!