Patrick Johannessen viser hvordan man programmerer senseFly før man flyr. Han mener undertegnede kunne klart dette med en 15 minutters opplæring.

Et stort anleggsområde kan kartlegges i løpet av få minutter og detaljnivået er bra.

Det er batteriteknologien med Litium polymer i kombinasjon med en liten kraftig børsteløs motor, som gjør det mulig å få så god kapasitet på senseFly.

Kameraet er tilsynelatende et vanlig kompaktkamera, men er spesialisert til formålet.

De er kommet godt i gang selv om satsingen på det flygende kameraet er relativ fersk. Deres første demonstrasjon av systemet ble også det første salget.

Intergeo

Før sommeren var det tre kunder som hadde fått levert systemet, i tillegg var 15 bestilt. Daglig leder i Blinken, Joar Johannessen, vet at de i tillegg har 30-40 på blokka. Det var under Intergeo, verdens største messe for geoinformasjon og landmåling i Hannover, at folkene fra Blinken ble oppmerksomme på dronesystemet senseFly fra Sveits.

Kartoppdatering og....

Dette er et nisjemarked og systemet kan blant annet brukes til kartoppdatering. Likevel er det svært mange potensielle brukere for systemet, den første kunden i Norge var en skogeier som ville danne seg oversikt over antallet felte trær etter vinteren. Andre potensielle kunder er entreprenører, kommuner, brannvesen, grustak og profesjonelle landmålere. Bildene blir omgjort til 3D-modeller og punktskyer og det gir muligheter for å gjøre relativt nøyaktige masseberegninger, for eksempel masseuttak i et gitt område. Ved å skifte kameraet til et NIR-kamera (near infrared) kan det også brukes i jordbruket for å få oversikt over avlingers vekstforhold.

- Akkurat nå ser vi ikke helt hvor begrensingene går, og de potensielle brukerne er nok svært mange, kommenterer Johannessen.

Svært enkelt

Systemet kombinerer fotogrammetri, landmåling, radiokontroll, gps og robotfaget. På tross av dette er det svært enkelt og operere, skal vi tro Jens-Petter Kihl, IT-ansvarlig og altmuligmann for Blinken.

- Alt er automatisk, det flyr helt selv over det området du har satt opp, så returnerer det og lander selv, forklarer han.

Nesten uten regelverk

Flyet, som egentlig har modellnavnet eBee, veier under en kilo og er vanskelig å ødelegge, vingene spretter av om det skulle krasjlande. Elektronikken ligger beskyttet i øvre del av flyet. I tillegg er det lett å reparere det ved hjelp av lim får vi vite. Det finnes ikke noe spesifikt regelverk for denne typen droner enda, men Luftfartstilsynet krever en registrering i de fleste tilfeller.

Liten og nett

SenseFly jobber under den filosofien å holde det så lite og nett som mulig. Det vesle flyet slår av motoren i det bildet blir tatt, dette for å få en så vibrasjonsfri fotografering som mulig. Om det merker for mye vind (over 12 sekundmeter) eller for lavt batterinivå, vil det returnere til det definerte landingsområdet automatisk. Flytiden er på maks 45 minutter, maks hastighet er på 57 kilometer i timen, men bildene blir tatt i en så lav hastighet som mulig avhengig av vind. De får en nøyaktighet ned til 10 centimeter, noen ganger enda bedre.

Etter en overflying kan man oppdatere kartet i for eksempel Google Earth for å få et realistisk bilde over området.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!