Tunnelmunningen på Vallavik-siden åpner seg fra seks meters tunnelhøyde til 23 meter, noe som gir panoramautsikt for trafikantene som kommer kjørende.

Fra tunnelen på Bu-siden ser vi allerede det blå lyset som vil pryde mye av tunnelanlegget. På venstre siden ser vi gang- og sykkelstien som kommer ned mot tunnelåpningen.

Hardangerbrua, i bakgrunnen, erstatter dagens ferjesamband over Eidfjorden mellom Bruravik og Brimnes i Hardanger. Etter planen skal brua nå åpnes i august 2013, ferga vil gå som normalt frem til åpning.

Verdens lengste hengebroer:

1. Akashi Kaikyo Bridge (Kobe - Awaji Island, Japan) - 1991 meter hovedspenn.

2. Xihoumen Bridge (Zhoushan, Kina) - 1650 meter hovedspenn.

3. Storebelt (Korsør - Sprogø, Danmark) - 1624 meter hovedspenn.

4. Yi Sun-sin Bridge (Gwanyang - Yeosu, Sør-Korea) - 1545 meter hovedspenn.

5. Runyang Bridge (Yangzhou - Zhenjiang, Kina) - 1490 meter hovedspenn.

6. Nanjing Forth Yangtze Bridge (Nanjing, Kina) - 1418 meter hovedspenn.

7. Humber Bridge (Hessle - Barton, England) - 1410 meter hovedspenn.

8. Jiangyin Suspension Bridge (Jiangyin - Jinggjiang, Kina) - 1385 meter hovedspenn.

9. Tsing Ma Bridge (Tsing Yi - Ma Wan, Kina, Hong Kong) - 1377 meter hovedspenn.

10. Hardangerbrua ( Vallavik - Bu, Norge) - 1310 meter hovedspenn.

11. Verrazano-Narrows Bridge (New York City, USA) - 1298 meter hovedspenn.

12.Golden Gate Bridge (San Francisco - Sausalito, USA) - 1280 meter hovedspenn.

13. Yangluo Bridge (Wuhan, Kina) - 1280 meter hovedspenn.

14. Höga Kusten Bridge (Utansjö, Västernorrland, Sverige) - 1210 meter hovedspenn.

15. Aizhai Bridge (Jishou, Kina) - 1176 meter hovedspenn.

Hardangerbrua er kun noen uker unna ferdigstillelse og åpning. I skrivende stund er det komplimenterende arbeider som gjenstår, hovedsakelig maling, elektroentreprise og asfalt. Alt av stål er stort sett ferdig sveiset sammen og det eneste monteringsarbeidet som gjenstår er gjerdene.

Billig er det ikke, totalkostnaden er på 2,3 millarder kroner.

62% av dette skal dekkes inn med bompenger.

En passasje for tunge kjøretøy vil koste 600 kroner.

En passasje for personbil vil koste 150 kroner.

Monumentalt

I det AnleggsMagasinet kommer ut av Vallaviktunnelen og tar av til Statens Vegvesens prosjektkontor åpenbarer det seg et monumentalt syn over Eidfjorden. La oss bare få sagt det først som sist, å se Harandangerbrua i levende live og på bilder, er to vidt forskjellige ting.

Brua får et hovedspenn på 1310 meter og to brutårn som rager 202,5 meter opp i lufta. Det er både monumentalt og estetisk utformet på samme tid.

Verdens lengste

Dette blir verdens tiende lengste hengebro, men om man ser på bruer med bare to felt er det faktisk den lengste i verden.

Til sammenlignin har verdens mest kjente hengebro, Golden Gate, seks filer og en årsdøgntrafikk på 200.000 biler.

Hardangerbrua vil ha mellom 2000 (vinter) og 4000 (sommer) biler i døgnet.

Skjulte veier

Særlig ved hjelp av at veiene på hver side av fjorden ikke er synlige, bare de store tunnelmunningene avslører stamveiene som er riksvei 7 og riksvei 13.

Vi møter Geir Brekke, kommunikasjonsrådgiver for Statens Vegvesen på Hardangerbrua. Han forteller om stor interesse for prosjektet, noe som er lett å forstå når man ser dimensjonene og ikke minst på selve utformingen av både bro og veianleggene på hver side. For prosjektet har fått en særpreget arkitektonisk utforming, ikke minst ved hjelp av tunnelene frem til brospennet.

Digre tunnelmunninger

På Vallaviksiden stiger tunneltaket fra seks meter, som er vanlig tunnelhøyde, til hele 23 meters høyde ved tunnelmunningen. På Bu-siden er høyden 15 meter og bakgrunnen for disse rause åpningene er at trafikanter skal få se det som er blitt omtalt som Himmeltårnene, brutårnene med sine karakteristiske tårnhus.

Himmeltårnene

Konstruksjonen av tårnbyggene er gjennomført av Veidekke med til sammen 44 klatreetapper (klatreforskaling) med fire meters støp på hver. I tillegg er det forskalt og støpt seks kortere tilpassninger i toppen av tårnene. Byggekraner og anleggsheis har vært vitale hjelpemidler i tårnbyggingen.

På det meste har byggekranene langs tårna kommet opp i 210 meters høyde.

Begge tårnene har fått montert innvendig permanent heis i et tårnbein, som skal brukes til fremtidig vedlikehold av Hardangerbrua. I det andre tårnbeinet er det bygget trapp.

Det totale omfanget av forskaling i tårna tilsvarer et areal på fire fotballbaner.

Stål fra hele verden

6340 tonn med stålkabler blir benyttet på brua og er produsert av Bridon i Doncaster, England. Trådene som utgjorde fire skipslaster, er nå blitt spunnet sammen til en kabel med en diameter på 60 centimeter.

120 hengestenger er levert av franske ArcelorMital i Bourg-en-Bresse, ved Lyon.

Selve avstivningsbæreren, som vil utgjøre kjørebanen, er bygget i stål og utført av Zhenhua Port Machinery Co. Ltd i Shanghai. Dette er en del av hovedentreprisen for stål og montasje som blir utført av danske MT Højgaard A/S. Stålseksjonene ble bygget i 12 meter lange seksjoner, som igjen blir satt sammen til 60 meter lange seksjoner, totalt 23 seksjoner. Hele denne leveransen kom med et skip fra Shanghai januar - februar i 2012.

Åpninga av broa er nå satt til den 17. august.

Stålkabel med 60 centimeters diameter er grove saker. De er egentlig 19 bunter som er klemt sammen til en kabel med et kabelstrekk på 1700 meter. I alt er det brukt 35.000 meter med kabel på 5,3 millimeters tykkelse.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!