Det er gjort store endringer på førerhytta. Bedre plass og økt komfort er blant endringene.

Instrumentpanelet på de nye modellene er en LCD-skjerm med lettfattelig tekst og grafiske symboler.

I følge den norske Lundberg-importøren, Volvo Maskin AS, er modellendringen som nå presenteres gjort med hensyn til førerkomfort, produktivitet, driftssikkerhet og servicevennlighet. Modellbetegnelsen på maskinene er 5210, 6210 og 7210 og erstatter henholdsvis 5200Lse, 6200Lse og 7200Lse.

CAN-bus

Med modellendringen tar Lundberg for alvor steget inn i dataalderen. Deler av det elektriske anlegget benytter seg nå av CAN-bus-teknologi. Samme teknologi som benyttes i moderne biler.

Instrumentpanelet på de nye modellene er en LCD-skjerm med lettfattelig tekst og grafiske symboler. Her ser føreren hvilke funksjoner som er aktivisert og hva som er driftsstatus for de ulike hovedkomponenter som motor, hydraulikk, transmisjon, etc.

Nytt er også at føreren kan forhåndsprogrammere hydraulikken for inntil fem ulike utstyrsvalg. Oljemengde og trykk, samt utslagene (følsomheten) på manøverspaken kan alle programmeres.

Ristefunksjon

Modellene 6210 og 7210 har fått et kraftigere og stivere lasteapparat. Endret plassering av slanger, rør og ventiler, samt redusert høyde på lastertårnet gir føreren bedre sikt ned til redskapen. Alle tre oppgraderte modellene har nå en ristefunksjon for skuffen som standard. Dette er anvendelig ved lasting og bæring av våt jord og snø.

For å øke driftssikkerheten er det forsterkninger rundt rammeleddet, samt en ny løsning for mellomakslingen.

Bedre komfort

Med kravene til støynivå og helkroppsvibrasjoner har førerkomforten blitt ennå viktigere og førerhytta har fått flere oppgraderinger. Bakveggen på førerhytta er avrundet slik at plassen frem til dashbordet blir lengre. Samtidig er dashbordet endret for å gi ytterligere benplass. Varmeapparatet er flyttet fra under førersetet til høyre hyttevegg. Dette skal gi et varme- og AC-system med vesentlig bedre varme- og kjølekapasitet. Viftekapasiteten har i følge produsenten økt med 50 %. Noe som i praksis gir 15 % bedre ytelse fra aircondition og 40 % bedre varmeeffekt.

I tillegg er det flere luftdyser som gir en bedre og jevnere luftstrømning i førerhytta.

Med det nye instrumentpanelet og CAN-bus teknologien følger også en noe endret manøverspak med enda flere funksjoner integrert.

LED-kupébelysning, lys på innsteget ved åpning av førerdøren og flere oppbevaringsrom i hytta hører med til mindre, men viktige HMS-detaljer.

Den nye 10-serien er allerede levert den første kunden i Norge. Offisiell premiere var under Kommunalteknikk 2013 på Telenor Arena.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!