Dette er utsikten fra førerhytta på en svært god dag. Men mesteparten av turen blir gjennomført i totalt mørke. © The Coldest Journey

Slik er lysforholdene i løpet av den seks måneder lange belteturen. © The Coldest Journey

Dette er første gangen noen har forsøkt å krysse Antarktis på vinteren.

3218 kilometer

Turen på 3218 kilometer har lenge blitt ansett som for farlig. Seks personer må klare seg gjennom jordas mest ugjestmilde område med temperaturer ned til minus 90 grader celsius. I tillegg vil mye av turen gjøres i evigvarende mørke. En vinterkryssing av Antarktis blir ansett som den siste virkelige polare utfordringen.

Følg ruta på eget kart her.

Lang beltetur

Den kaldeste turen noensinne med doser, eller noe annet kjøretøy, begynte den 21. mars. Seks menn skal krysse Antarktis midt under den polare vinteren og de kaller eventyret The Coldest Journey.

Tar 6 måneder

For de i bransjen som synes det er drøyt eller kjedelig å belte noen hundre meter inne på anlegget, gir det kanskje litt ettertanke at denne belteturen vil ta omtrent et halvt år.

Samtidig med ekspedisjonen vil det bli arrangert en pengeinnsamling med mål om å få inn 10-millioner dollar for organisasjonen Seeing is Believing, som jobber med å bekjempe blindhet rundt om i verden.

Seeker og Rover

Turen, som aldri har vært gjennomført tidligere, gir også en unik mulighet for vitenskapelig forskning som vil hjelpe klimaforskere. De to doserne av typen Cat D6N, har fått kallenavnet "Seeker" og "Rover. De skal trekke istoget over farlig terreng, møte områder med dype issprekker og blå is, noe som ble merkbart allerede de første ukene av den lange ekspedisjonen.

Dobbel rolle

I de siste dagene av april befant ekspedisjonsdeltakerne seg i et område omgitt av bresprekker. Mens teamet speidet området for farlige sprekker, ble maskinene satt til å fylle hullene.

De spesialdesignede og modifiserte Cat-maskinene spiller dermed en dobbel nøkkelrolle i ekspedisjonen.

Hovedoppgaven er likevel å trekke vognene, eller caboosene, som brukes til overnatting, vitenskapelig arbeid og lagring. Med seg har de også flydrivstoff utformet slik at det ikke skal fryse.

Det første offeret

Kulda har også gjort krav på sitt første offer, deres leder Sir Ranulph Fiennes, som ble evakuert fra Antarktis etter å ha fått et alvorlig tilfelle av forfrysninger på fingrene. Han er nå tilbake i England. Teamet blogger fra turen og bruker twitter, like etter starten i mars kom denne meldingen;

- Cat-doserne gjør det de kan best og istoget fortsetter med en fart på 3,6 knop på den tiende timen.

Modifikasjoner

I tre år har Caterpillar og ingeniører fra Finning, den største Caterpillar-forhandleren i England, jobbet sammen om hundrevis av små og store modifikasjoner. Dette må til for at maskinene skal klare de kaldeste temperaturene og tøffeste forholdene på jorden. Blant annet er varmesystemer og isolasjonen drastisk ombygd på de to maskinene.

Cat D6 ser som regel ikke slik ut. Foran er det montert kombinert kran og anti-isprekkbøyle med ski. Spesialkonstruksjonen på taket inneholder blant annet et telt som kan omslutte hele maskinen ved reperasjonen. Maskinen klarer da selv å holde varme opp teltet slik at det holder opptil 20 grader over den temperaturen som herjer utenfor. © The Coldest Journey

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!