En flåte av 60 Volvo anleggsmaskiner brukes til å konstruere en 140 kilometer lang motorvei tvers over Andesfjellene, fra Bucaramanga, Colombias åttende største by, til Cucuta på grensen.

Det skal gi landet en sårt tiltrengt motorveiforbindelse med Venezuela.

Kompis med geriljaen

Etter mange år med uroligheter og lavkonjuktur opplever Colombia Sør-Amerikas nest mest folkerike land, nå en vedvarende økonomisk oppgang. Bucaramanga-Cucuta-prosjektet er en kjempeoppgave som den colombianske motorveientreprenøren MHC har kastet seg over. Et selskap med en lang merittliste i å overvinne store anleggsprosjekter og utfordringer, ofte under ekstremt farlige forhold. Man skulle tro at det fjellrike landskapet her utgjør nok HMS-risiko, men selskapets HMS-ansvarlig må også lage risikoanalyser som følge av at dette området er dominert av landets geriljagrupper.

Farene ser ikke ut til å ha holdt fremdriften tilbake for selskapet er blitt vant til å håndtere arbeid i avsidesliggende og potensielt farlige deler av landet. Dette prosjektet går gjennom et område med særlig høy fattigdom og sterk tilstedeværelse av geriljagrupper. MHCs president, Mario Huertas Cotes, ser ut til å ha full kontroll på denne utfordringen.

- Å arbeide i et konfliktområde er ikke så vanskelig, du trenger ikke å tukte disse menneskene med kuler, men ved å gi dem sosiale fordeler. Vi gir sårt tiltrengte arbeidsplasser og inntekter, samt at vi kjøper lokale ressurser. Geriljaen ser at vi hjelper folk og de lar oss være i fred, forklarer Huertas.

60.000 timer på telleren

Det familiedrevne selskapet, nå styrt av fjerde generasjon, har over 900 ansatte og kontrakter for 600 millioner dollar. De har vært en tilhenger av Volvo Construction Equipment siden de kjøpte seks brukte Volvo 861 dumpere i 1982. I Norge ville de for lengst vært pensjonert, men de samme maskinene fra 1970-tallet er fortsatt i full drift og har logget mer enn 60.000 timer.

- Vi kvitter oss aldri med utstyr i Colombia, kunsten er å vite hvor det er best å bruke maskiner som er så gamle, ler han.

Sikkerhetssituasjonen i Colombia er nå mye bedre og dette veiprosjektet til 400 millioner dollar er bare ett av de mange nye prosjekter som kommer, selv om det er absolutt en av de mest ambisiøse.

Flytte et fjell på et fjell

For å gi et perspektiv av oppgaven skal over 350.000 kubikkmeter jord flyttes per kilometer. Da sier det seg selv at dette er et enormt masseforflyttingsprosjekt. I tillegg skal de bratte skråningene av veien stabiliseres, noe som er avgjørende i Colombias regnfulle klima der ras er vanlig.

De bratte bakkene setter også store krav til gearsystemene på anleggsmaskinene. Høyden gjør også at behandlingen av biodiesel må justeres. Bruk av biodiesel er nemlig et krav i offentlige prosjekter her.

Den eksisterende veien mellom Bacaramanga og Cucuta er smal med kun en fil. Den er også bratt og det går ekstremt sakte, med en gjennomsnittlig hastighet på bare 20 kilometer i timen. Når den nye motorveien står ferdig, vil hastigheten ligge på 80 km/t.

De 140 kilometerne har høyder som varierer fra 900 meter og opp til 3600 meter over havet. Stigningen på veien må også reduseres og ikke overstige 7,5 prosent, den har nå en stigning på opptil 18 prosent.

Alt dette vil forkorte den nåværende ruten med hele 20 kilometer og redusere reisetiden fra Bucaramanga til Cucuta fra dagens seks timer til 2,5 timer.

Den eksisterende veien har stigninger på opptil 18 prosent, den ferdige motorveien skal ikke overstige 7,5 prosent.

60 anleggsmaskiner er i sving på kjempeprosjektet som strekker seg over 140 kilometer.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!