I det siste har det vært en debatt innen deler av bransjen om hva den økte tilstedeværelsen av utenlandske entreprenører betyr for bransjen og markedet.

Nødvendig

- Foruten at utenlandske selskaper styrker kompetansen og skjerper konkurransen, er det også viktig og nødvendig for å møte den betydelige økte aktiviteten innen samferdselssektoren i årene som kommer. Vi skal sammen med Jernbaneverket, som de dominerende byggherrer på anleggsområdet i Norge, legger til rette for at den samlede norske anleggsbransje kan utvikle seg videre gjennom utviklende og krevende oppgaver.

På den måten vil en sterkere utenlandsk konkurranse bidra til å styrke norske rådgivnings- og entreprenørselskaper. Derfor vil vi fortsatt legge til rette for at utenlandske selskaper skal komme til Norge gjennom direkte «markedsføring», ved å tilrettelegge konkurransegrunnlag og annet, skriver vegdirektøren på sin blogg "Trygt Fram Sammen".

Utenlandske entreprenørselskaper har vært representert på veganlegg i Norge i mange år. Mens de tidligere stod for en liten del av markedet, er tilstedeværelsen økende. I 2012 vant utenlandske selskaper 12 av de 22 største investeringskontraktene (kontrakter over 100 mill. NOK) på vegsiden.

Like vilkår

Vegdirektøren skriver på "Trygt Fram Sammen" at det er en avgjørende forutsetning at konkurransen mellom norske og utenlandske selskaper skjer med like sterke krav til HMS og at utenlandske arbeidstakere sikres skikkelige vilkår i samsvar med norsk regelverk.

- Vi må stille klare og utvetydige krav på disse områdene og følge opp med nødvendige kontroller, samtidig som vi slår ned på regelbrudd og sørger for at det har klare og tydelige konsekvenser.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!