Powershift 3-spaken velger mellom drive, neutral og revers i tillegg til manuell, automat eller automat offroad. Dras spaken nedover aktiveres motorbrems og retarder i fem trinn.

Førermiljøet i Arocs er oversiktlig og solid.

Arocs 4151 8x8 dro seg frem uansett underlag. Disse bilene ble kjørt med manuell kasse, men kommer med Powershift 3.

Arocs 1832 S 4x2 med treveistipp fra Meiller-Kipper var minstemann i gjengen denne gangen. Lettkjørt og fin med 8-trinns Powershift-kasse.

Arocs 2643 K 6x4 med dumperkjerre, alle bilene var utstyrt med kasser fra Meillier-Kipper. Her tømmes lasset hos en entreprenør før turen gikk tilbake på landevei og autobahn.

Vi gleder oss til å se denne på norsk jord. Noe som skjer, med stor sannsynlighet, under Transportmessa på Gardermoen i september.

Mye å velge i. Arocs i mange konfigurasjoner var tilgjengelige for prøvekjøring. De fleste med fire aksler.

En fireakslet Arocs får kjørt seg over kamelpuklene.

Vi vet det er mange som er spente på Powershift 3 i annleggs-Norge, og det gjelder ikke bare de som kjører anleggsbil med stjerne i grillen i dag.

Nå har vi kjørt de første bilene under tyske forhold og inntrykket er godt.

Mercedes-Benz Arocs med Powershift 3 innfrir både i det store kalksteinsbruddet Dornap og på landeveiene rundt Wuppertal utenfor Düsseldorf.

Powershift innfrir

Foreløpig har fabrikken levert automatisk gearing på biler med treakslet og toaklset konfigurasjon.

Vi kjørte begge disse og fikk et godt inntrykk av både 12-trinns og 8-trinns versjonene.

Ved krevende anleggskjøring med last reagerer powershiften raskt og tilgir de fleste situasjoner.

Føreren har fortsatt muligheten til å velge trinn selv, noe som fortsatt blir satt pris på ute på anleggene.

8x8 med ekstrem fremkommelighet

På terrenggående kjøretøy med fire aksler, var det kun manuelle kasser tilgjengelig, med unntak av en prototype med powershift.

Alle bilene vi kjørte var førseriebiler og når produksjonen er i full gang blir alle konfigurasjonene standard med powershift 3.

Krabbeprogram

Vi kjørte en Arocs 4151 K 8x8 i en krevende terrengløype med blant annet en motbakke med godt over 30% stigning og løst underlag.

Totalvekten var like under 40 tonn, men likevel dro den seg igjennom og opp alle hindringene på denne løypa.

Bilene har et krabbeprogram som drar bilen opp de mest ekstreme bakkene selv, da gjerne i krabbegear eller andregear lavserie.

Motorstyringen sørger selv for et turtall på mellom 700 og 800 omdreininger, da leverer allerede OM 471-motoren 95 prosent av det totale momentet på 2500 Newtonmeter (ved 1100 omdreininger).

Programmet dro opp de 40 tonnene uten noe problem. Man kan likevel hjelpe til litt med høyrefoten dersom man synes den tar seg litt for god tid.

Arocs tar over

I følge Olav-Kåre Thingvall, informasjonssjef for Mercedes-Benz nyttekjøretøy i Norge, vil Arocs ta over mye av den jobben Actors har gjort som anleggsbil.

Det vil si, de fleste biler som trenger ekstra kraftuttak og som brukes til anlegg blir Arocs. Herunder finner vi for eksempel tømmerbiler og biler med kran.

Automatisk gearing blir viktigere og manuell kasse blir etterhvert kun levert som et option, i følge Daimler-folket.

Les om Arocs-lanseringen i januar.

Av nye Actros har Daimler til nå solgt 20.000 biler i Europa, for Norges del blir Arocs en vel så viktig bil og kanskje viktigere.

Norgespremiere på Transportmessa

Den første Arocs på norsk jord vil vi kunne se på TransportMessa på Gardermoen 5. til 7. september i år.

200 i året

Thingvall gjør et anslag på at de vil selge 200 Arocs i året, og det første normalåret for modellen vil være 2014.

- Dette er en utrolig viktig bil for Norge, den har et bredt bruksområde, to rammebredder, 14 hyttevarianter; 16 Euro 6-motorer, powershift og er påbyggervennlig, forklarer han.

Den største motoren, som også selvsagt er viktig for Norge, blir kommer mot slutten av dette året.

Arocs 2545 L 6x2. Dette er Arocs i Maxbo-versjon. Komfortabel stor hytte, plan med sidelemmer og Palfinger-kran. Arocs vil ta over for de fleste konfigurasjoner som krever ekstra kraftuttak.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!