- Dette er et grovt brudd på konkurranseloven, og vi har derfor ilagt høye gebyrer, sier konkurransedirektør Christine B. Meyer. © Marit Hommedal

NCC ønsker gjennom stevningen å få klarhet i hva Konkurransetilsynet mener selskapet kunne gjort annerledes for å hindre det som har skjedd i den såkalte "Asfaltsaken".

Les også: Store gebyrer til Veidekke og NCC

- Konkurransetilsynet har ikke tatt hensyn til NCCs argumentasjon når det har ilagt NCC gebyret på 140 millioner kroner, som er like stort som om hele selskapet, inkludert konsernets toppledelse og styre, var involvert. Det hevder NCC selv i en pressemelding.

- Dette er klart urimelig. NCC har derfor besluttet å stevne Staten ved Konkurransetilsynet. Først og fremst vil vi ha klarhet i hva selskapet kunne gjort annerledes, sier Michael Malm, administrerende direktør i NCC Roads AS.

Overtredelsesgebyret NCC er ilagt, er flere titalls ganger høyere enn det som vanligvis ilegges i henhold til bestemmelsen om foretaksstraff.

Intern opplæring

- Vi gjennomfører et omfattende, internt program med vekt på opplæring, oppfølging og kontroll. Tross strenge kontrollmekanismer klarte en utro tjener - helt bevisst - å lure NCC, både sine ledere i Norge og sine kolleger i Trøndelag, sier Malm.

Siden 2002 har ledere og spesialister i NCC gjennomført obligatoriske kurs og opplæring i forretningsetikk og konkurranseloven. I løpet av disse årene har rundt 3 000 personer deltatt.

- Vi mener Konkurransetilsynet burde lagt vekt på dette, sier Malm.

Les også: - Kan bli aktuelt å søke erstatning

NCC har blitt ilagt rekordgebyr i den såkalte "Asfaltsaken". Illustrasjonsfoto.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!