Rekkverksriggen drar med seg sin egen kompressor.

Denne gangen må det bores nye hull til nye stolper på grunn av to meter tykk tele.

Terje Hasfjord og Thommas Dahl sikter seg inn før de bolter fast en ny bit rekkverk.

I den andre enden av anleggsområdet står lagets Transit god merket med LED-varsellys. På hengeren har den nye rekkverksdeler.

Under påskeuka mistet et vogntog kontrollen og hengeren veltet over på autovernet, det fikk ikke stoppet før det hadde ødelagt 100 meter med rekkverk.

Hastejobb

Reparasjon av autovernet er hastejobb og må tas så fort som mulig. På akkurat denne strekningen skal det fjerne muligheten for at trafikanter havner i elva Inna.

Jobben kan Veidekke Drift og Vedklikehold avdeling Steinkjer, ta med sin nye rekkverksrigg.

Tungt trafikkert

Strekningen har jevn trafikk med mye tunge kjøretøy, særlig er det industrien i Verdal og Levanger som tiltrekker seg blant annet tømmertransport og flisbiler.

Av strekingene Veidekkes Drift og Vedlikehold har i sin driftskontrakt, er dette den mest trafikkerte etter E6. Det forteller Kristian Eriksen, driftsleder, rekkverk og transport i Veidekkes Steinkjer-avdeling. Han tok med AnleggsMagasinet på en tur på Jamtlandsveien som går fra Verdal inn til svenskegrensa.

Rekkverksriggen

Rekkverksriggen som ble tatt i bruk i mars er av typen Orteco og er en mobil kombinert bore- og slagrigg. Den har en synkeborhammer, støvsuger, er beltegående og veier 4,5 tonn i drift. Orteco leverer også rigger til montering på lastebiler, men den mobile utgaven er best for å sikre seg at man kommer til overalt.

Kristian Eriksen benytter sjansen til å skryte av leverandøren, Lian Scandinavia, som ikke bare har hjulpet til med å finne frem til riktig lengde på borutstyret, men de tok også med seg driftslederen på besøk til fabrikken for å bli kurset i riggen.

Variasjonen

Laget består av tre personer og Steinkjers-avdelingen har to slike lag. På rekkverksoppdraget denne dagen treffer vi Arnt Strand som tidligere har jobbet med asfalt og Terje Hasfjord som har jobbet med det meste innen anlegg siden 1982. Yngstemann på dette gjerdelaget er Thommas Dahl på 22. Han kommer fra fibergraving og han er også nå fornøyd med den økte forutsigbarheten Veidekke-avdelingen på Steinkjer kunne tilby han.

Hele arbeidsgjengen som er sysselsatt med driftskontrakten får god variasjon og det er ingen som gjør det samme lenge om gangen, dette er også noe alle vi pratet med nevner som svært positivt. Langs fylkesvei 72 er stemningen god, selv om grunnen minner mest om betong to meter ned. Det spøkes og jobbes samtidig mens riggen borer et nytt hull til en ny rekkverksstolpe.

- Vi har bare bra folk, alle har mye humor og humør. Det sier kanskje mange ledere, men jeg mener det, forklarer Kristian.

Krokbilen, en Scania R500, får med seg en 6-tonns Kubota-graver og Orteco-riggen i tillegg noe utstyr til graveren. Den trekker også med seg kompressoren til riggen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!