Kalenderen viser fjerde april, men med Nord Trøndelags svært varierende vær kan det nok bli flere turer opp og ned fylkesvei 72. Veien er kjent for å ha mye tungtransport.

Lærling med god flyt på 12-spakers høvel. Vegard føler han sitter godt og trygt i Caterpillar-maskinen.

Vegard er så vidt innom nabolandet vårt før han snur og kjører vestover igjen. Da får han også ryddet kanten på Fylkesvei 756 som er Norges korteste fylkesvei der den strekker seg 520 meter fra Fylkesvei 72 og inn til riksgrensen.

Vi befinner oss på fylkesvei 72 som strekker seg fra E6 i Verdal inn til svenskegrensa. Været skifter fra sterk vårsol til tett snødriv på noen få minutter.

Midt i det tette snødrivet møter vi lærlingen Vegard Gjerseth.

Han sitter bak de 12 spakene på en Cat 160H. Han i ferd med å skrape snø og is slik at den trafikkerte fylkesveien får sin fulle bredde.

Tok utfordringen

21-åringen har gått på yrkessjåførlinja på Ole Vigs Videregående skole i Stjørdal. Han er allerede en habil fører av både tippbil, hjullaster og veihøvel. Sistnevnte er det vel ikke så mange lærlinger som får muligheten til å læres opp i, men for Vegard er det utfordringene og variasjonen som fristet mest da han søkte seg til en lærlingplass hos Drift og Vedlikehold i Veidekkes avdeling Steinkjer.

Bevis på alt

Her består de daglige oppgavene av brøyting, strøing, høvling og lessing på verket. Han har bevis på alt bortsett fra doser nå, men egentlig var Vegard på vei in i transportbransjen.

Ensformig transport

Han begynte nemlig som lærling hos Posten, men etter syv måneder savnet han utfordringer i hverdagen.

- Jeg syntes det rett og slett var kjedelig og ensformig med sånn kjøring, så hørte jeg at Drift og Vedlikehold trengte lærling, forklarer han.

Etter litt papirarbeid kunne han fortsette sin lærlingtid med en helt annen hverdag. Det han liker aller mest er å kjøre lastebil, både brøyting og strøing i tillegg til vanlig massetransport gir bra med variasjon.

Variert

Driftsleder for Veidekke Drift og Vedlikehold i Steinkjer, Kristian Eriksen, kunne ikke vært mer fornøyd med å få inn Vegard. Samtlige i bedriften setter pris på han og sammen med de to andre sjåførene går de nå i turnus hvor det i to uker kjøres lastebil, for så å kjøre veihøvel i en uke.

25 mil grusvei

Steinkjer-avdelingen er i besittelse av to egne høvler og en innleid. Det skorter heller ikke på veier som trenger slikt utstyr året rundt. I driftskontrakten har de blant annet ansvaret for 25 mil med grusveier. Og selv om driftslederen selv kan kjøre høvel om det skulle skorte en dag, innrømmer han at lærlingen for lengst er blitt en mer habil veihøvelfører.

Ikke bare er han dyktig faglig sett, han kommer også med en god porsjon humor og godt humør, noe hele gjengen bærer preg av.

- Jeg kan vel kalle han for en drømmelærling, forklarer driftslederen.

Selv ser Vegard for seg å fortsette her han er nå, han trives med både kolleger, miljø og oppgaver.

Vegard fører med stødige hender den 11 meter lange og 16 tonn tunge Cat-høvelen langs fylkesveien.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!