B30E har fått 28 tonn nyttelast og har en egenvekt på 19,5 tonn.

Bell er klar med deres nye E-serie og viste frem B30E under Bauma 2013.

Modellene B35, B40 og B50 vil bli lansert i E-serien i 2015 i følge Bells represenanter.

Lettere, men økt kapasitet

B30E har fått 28 tonn nyttelast og har en egenvekt på 19,5 tonn.

Den mindre utgaven B25E vil få en nyttelast på 24 tonn og egenvekt på 19 tonn.

Bell har fokusert på vektreduksjon for å bedre drivstofføkonomien, i følge Stephen Jones i Bell Equipment LTD.

Nytt design

Som det går frem av bildene er designet nytt, men også chassis og fjæring er endret.

Gearkassa vil komme fra Allison på E-serien, også på de minste modellene.

Kassa skal også være drivstoffbesparende får vi vite.

MB-motor

Modellen, som har vært i utvikling siden 2007, får ECR-teknologi på Mercedes-Benz-motorene for å klare utslippskravene.

Klatreevne

Vektfordelingen er utarbeidet slik at klatreevnen og fremkommeligheten skal være ekstra god, forklarer Bell-representanten.

Automatisk tractioncontrol med lås og sperre bidrar også til økt fremkommelighet.Det samme gjør automatisk retarder og motorbrems.

Proaktiv

Av annet utstyr kan det nevnes at den får proaktiv diagnostikk som varsler i god tid om noe ser ut til å kunne gå galt.

I første omgang blir 30-tonneren B30E lansert. I 2015 vil også B35E, B40E og B50E bli lansert.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!