Verdenspremiere på Liebherr R914 som også finnes som hjulmaskinen A914. Med vekt på mellom 15 og 17 tonn, steg IIIB-motor og romslig hytte, kan den bli populær i Norge.

Prototype på 40-tonns rammestyrt dumper. Liebherr TA240 har hydrostatdrift som skal gi lavere forbruk, høyere kapasitet på både last og hastighet. Som bildet viser så er ikke fronten klar enda.

Forgraveren 976 på bildet er et typisk Liebherr-produkt. Spesiallaget etter kundens behov med kraftigere understell, stikke, bom, skuffe og større lodd. Skuffekapasiteten på denne er fem kubikkmeter.

Verdenspremiere: Korthekk R914

Kompaktversjonen R914 er belteversjonen av hjulmaskinen A914, denne kan bli en bestselger, mener Håkan Nyhaugen i Liebherr Norge.

Steg IIIB-motor på 109 hestekrefter er på plass, det er også en av de mest romslige hyttene i denne klassen.

- Understellet er kraftig dimensjonert, som en 17-tonner, forklarer Nyhaugen.

Modellen er leveringsklar først til høsten, både med fast bom og VA-bom.

Konseptmaskin: Hybridgraveren 9XX

Kraftkilden er en 218 hesters dieselmotor, men med dynamo på svingkransen og energilagrende sylinder på hovedbommen, blir den mer effektiv.

Teknologien skal ikke bare være grønnere, men også sørge for dobbel effekt i forhold til det dieselmotoren vanligvis klarer.

Prototype: Rammestyrt dumper TA 240

TA 240 ble stilt ut på tross av at fronten ikke var ferdig utformet enda. Maskinen i 40-tonns klassen sverger til hydrostatdrift (Noe Liebherr har brukt i 40 år) som skal gi lavere forbruk, høyere lastekapasitet og høyere hastighet. Den vil være klar i begynnelsen av 2014, men lillebroren TA230 er allerede på markedet og kan vise til 20 prosent lavere forbruk, forklarer Nyhaugen.

Introduksjon: L 586 X Power

Ved å bruke hydrostatisk drift under lave hastigheter og ved lasting, for deretter å gå over på mekanisk drift ettersom hastigheten øker under transport, øker den nye hjullasteren effektiviteten.

Liebherr L586 XPower veier 32 tonn og har skuffekapasitet på 11 kubikkemeter. Den er spesiell fordi den bruker både hydrostatdrift og gearbox.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!