Toyota Hilux 3.0 D4D imponerte oss i crossløypa, bakkestart i denne posisjonen, enten nesa stod nedover eller oppover, bydde ikke på problemer.

Dagens oppgraderte Hilux har i versjon SR5 og SR+ og dobbel cab 6 kollisjonsputer, bremseassistent, ABS, EBD-bremsekraftfordeling, VSC-stabilitetskontroll, TRC-traction control og BA-bremseassistent.

Treliter med 171 hestekrefter og 360 Newtonmeter fungerte bra både i terrenget og på landeveien.

Toyota Hilux 3,0 D4D SR+ 5-trinns automat:

Motor: 4 syl. i rekke 16V DOHC, common-rail

Volum: 2982 cm3

Effekt: 171 hk

Dreiemoment: 360 Nm

Gearkasse: 5-trinns automat

Drift: Bakhjulsdrift / firehjulsdrift m. lavserie

Utslipp CO2: 227 g/km

Forbruk blandet: 0,86 l/mil

Topphastighet: 175 km/t

0-100 km/t: 12,0 sek.

Bredde: 183 cm

Høyde: 186 cm

Lengde: 526 cm

Lasteplan: 152 cm (dobbel cab m. beskyttelse)

Akselav stand: 309 cm

Egenvekt: 1980 kg

Nyttelast: 675 kg

Tillatt hengervekt: 2500 kg

Pris fra: 405.200 kr

Toyota Hilux har vært med noen år nå, faktisk så lenge som 45 år. Den første utgaven ble lansert i 1968 og siden det har den vært med i forskjellige former i forskjellige land.

Oppgradert

Den syvende generasjonen ble lansert i 2005 og dagens modell ble oppgradert i 2011 med ny grill, lykter, støtfanger og nytt panser. I tillegg ble fremre og bakre hjulbue endret. Alt i alt ser bilen bra ut og bærer ikke noe synlig preg av å være en så tilårskommen modell. En del oppgraderinger i interiøret er også gjennomført, blant annet ny integrert mediaenhet med navigasjon og automatisk klima og et mer moderne og ryddig dashbord.

Førsteplass

Hilux har beholdt sin førsteplass i pickupsalget med 1008 solgte enheter i 2012. Den økte faktisk fra 2011 hvor den solgte i 942 eksemplarer. Om det er fornyelsen av modellen som gjorde dette, eller noe annet er vanskelig å si. Det skal nok ikke overraske oss om det er kundenes klokketro på driftsikkerheten som spiller tungt inn her. Det er flere ting som hinter om dette, blant annet de relativt høye prisene for gamle utgaver med mye kilometer på telleren og på Motors Autoindex er Toyota-kundene blant de mest fornøyde kundene. Selv om sistnevnte ikke sier noe spesifikt om pickupkundene i seg selv, er det nok ikke negativt at Toyota generelt nyter av et godt kvalitetsrykte.

Treliter med 171 hester

Hilux blir levert med en firesylindret rekkemotor med commonrail på 2,5 liter og 144 hestekrefter og en treliter som kun leveres med dobbel cab og høyeste utstyrsnivå SR+. Vi har kjørt sistnevnte som byr på 171 hestekrefter og 360 Newtonmeter. Man sitter igjen med et bra inntrykk av motor og automat, dette er en god drivlinje. Likevel ventet vi nok litt bedre akselerasjon og roligere støybilde, på tross av at dette er en pickup.

Trenger du mindre hytte og mer lasteplan starter Extended cab på 288.700 kroner, mens dobbel cab starter på 322.200 kroner.

Vår bil, som har både stor motor og høyeste utstyrsnivå, starter på 405.200 kroner.

Nyttelast

Nyttelasten er på 675 kilo, noe som er lavt i dette segmentet, men likevel holder det for mange oppgaver i anlegg, gårdsdrift og andre geskjefter. Den kan trekke henger på 2500 kilo, som er 500 kilo under Nissan Navara og Isuzu D-Max. Amarok og nye Ranger kan trekke henholdsvis 3200 og 3350 kilo.

Drar på åra

At Toyota-pickupen nå drar på åra er også merkbart på andre måter. Den er nokså stiv og støtete på ujevnt underlag og komforten er i det nedre sjiktet blant pickupene. Kjøreegenskapene på veien ellers henger også etter de nyeste i denne klassen. Sittestillingen er oppgradert, men kunne også vært bedre. Skinnsetene i denne toppmodellen er gode, men vi savner litt bedre lårstøtte fra sitteputa og bedre innstillingsmuligheter på rattet. På disse punktene merker vi at modellen er den eldste i pickupklassen, men likevel er den fortsatt svært tøff.

Ekte

Og når vi sier tøff, mener vi godt satt sammen, svært fremkommelig og en følelse av at bilen aldri kommer til å gi seg. Litt tøft er også at det fortsatt er ekte firehjulstrekk med manuell innkobling av høy- og lavserie. Gammeldags sier noen, solid sier andre.

Systemet overbeviste når vi tok bilen med ut i en nedlagt crossløype, som det går frem av i noen av bildene klarte vi å parkere i en svært bratt skråning med hardpakket is og snø. Den påfølgende bakkestarten gikk nesten alt for lett, enten vi stod med nesa nedover eller oppover. Følelsen man får av Hilux er at den er svært ujålete, nesten primitiv, men samtidig svært solid, svært fremkommelig og med et upåklagelig kvalitetsinntrykk.

Toyota kaller dette sportsseter, vi velger å kalle det skinnseter. De er gode, men kunne hatt mer lårstøtte. Rattet kan kun stilles i høyden.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!