Sugegraveren Max er den første i sitt slag i Norge, her er den på prøvefeltet til MTS utenfor Germersheim.

Klaus Sørensen blir dtiftsleder for de to sugegraverne i Norsk Vacuumgraving. Her får han opplæring i bakgården til MTS-fabrikken.

Her er viftene som skaper vakuumet som er nok til å dra inn 36.000 kubikkmeter luft i timen.

I den vesle byen Germersheim, sør for Mannheim står vi og ser på en knallblå fireakslet MAN TGS 480.

I det føreren trykker på en knapp på radiokontrollen kommer lyden som minner om et jetfly som starter opp, like etter begynner en overdimensjonert slange og spise seg ned i bakken bak bilen.

Saugbagger

Vi møter flere spente nordmenn, blant dem er Bjørn Fallang, daglig leder for Østfold Høytrykk AS og Odd Arne Johansen, daglig leder for Aqua Power AS. Sammen stiftet de i sommer selskapet Norsk Vacuumgraving AS. En felles satsing på noe som aldri er forsøkt tidligere i Norge, nemlig graving med sugegravere.

De har bestilt to biler fra det tyske firmaet MTS, Mobile Tiefbau Saugbagger som har spesialisert seg på disse produktene siden 1998. Den første norske bilen er klar og har fått navnet Max.

Skyter fra hofta

Odd Arne og Bjørn, som begge har jobbet med supersugere i 10 år, har i flere år sett disse bilene under messene. I år hoppet de i det og bestemte seg for å satse sammen i et nytt selskap. Og selv om teknologien har vært i bruk på norsk jord i andre former og da særlig på jernbanen, er det første gang disse produktene blir satset på.

- Med Norsk Vacuumgraving skyter vi fra hofta, det er første gang noen har tatt inn slike biler til Norge, forklarer Odd Arne.

Standard i Tyskland og Frankrike

Denne formen for graving har vært normal i Tyskland i 25 år allerede. I frankrike er det nå krav om å bruke sugegravere på visse typer jobber, særlig gassjobber. Kravet kom etter en årrekke med hyppige skader i forbindelse med graving. Det går over 200 sugegravere i Frankrike nå.

Mega Vac

Vacuumgraving har til å begynne med bestilt to maskiner av typen Mega Vac, den største modellen. Teknisk sett er det en MAN TGS 480 med fire aksler og sving på bakerste.

To vifter

To vifter skaper et vakuum som gjør at den 12 tommer tykke slangen bokstavelig talt suger opp bakken. Regnet i luft suger den 36.000 kubikkmeter luft i timen. En kasse på ti kubikkmeter tar i mot massene som kan være alt som passer gjennom slangen. Megaboom-armen gjør at føreren kan styre slangen dit han vil innen ti meters radius.

Sterkere

Sugeeffekten er 10 ganger sterkere enn på en vanlig supersuger, eneste bakdelen er at vakuumet er skapt av luftgjennomstrømming fra viftene. Dette gjør at den ikke fungerer om man dypper slangen under vann.

Innovativt

MTS er et lite, men innovativt selskap og er ikke redde for å teste ut nye ideer. Denne bilen blir derfor den første hvor man kan benytte seg av den varme returluften for å tine bakken der hvor man skal grave. En annen fiffig funksjon er når man presser bommen for hardt ned i forhold til hva den klarer, da kompenserer bilen ved å senke seg for å lette på trykket.

Sugegraverne kan etter hvert bli et vanlig syn også i Norge. Med langt større kapasitet enn supersugere, egner disse seg bedre til opptak av flere typer masser.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!