Vito 4x4 er selvsikker og solid uansett underlag. 163 hestekrefter, cruisecontrol, automat og firehjulstrekk gjør den ettertraktet i Norge.

Varerommet er på 5,7 kubikkmeter og har en lastelengde på 245,5 centimeter. Bredden mellom hjulhusene er 127,7 centimeter. 8 surrekroker er også bra.

Lysene er av typen adaptive bi-xenon lys med svært god effekt i mørket og koster 8130 kroner ekstra inkl mva. LED-kjørelys er plassert under.

Av Mercedes-Benz Vito ble det i fjor solgt 1380 biler som gir en markedsandel på 11,2%. Av dette var 1123 stk (81,4%) i 4x4-varianten. Dette utgjorde 13,2% av alle 4x4 varebiler i segmentet for mellomstore varebiler.

116 CDI har en effekt på 163 hestekrefter og 360 Newtonmeter.

Tilkobling med bluetooth gikk bra. Radioen har god mottaker og displayet gir en ekstra god oversikt over stasjonene der du kjører.

81,4 prosent av alle Vito som ble solgt i fjor var firehjulstrekkere. Det er nok flere grunner til det.

At folk som har varebilen som et av sine viktigste verktøy, prioriterer komfort kombinert med fremkommelighet, er nok en av dem. Vito 4x4 velger vi å beskrive som en godt lyddempet milsluker som kommer seg frem stort sett overalt. Egenskaper som ikke er å forakte for mange varebilbrukere her på berget.

Firehjulstrekksystemet her lar elektronikken styre det meste og det fungerer bra på alle underlag, så lenge det ikke blir for ekstremt. Modellen ble lansert høsten 2010, men føles fortsatt moderne og oppgradert.

Høy klasse

Førerplassen og førerstolen er i høyeste klasse. Innsteget er bra utformet og letter inn- og utstigning av firehjulstrekkeren som er 60 millimeter høyere enn Vito med bare bakhjulsdrift. Kvalitetsfølelsen bak rattet er høy og designet er fortsatt relativt moderne. Ergonomisk er det også bra, men vi merker oss at bryterne til varmeapparatet sitter høyt og litt langt vekk i forhold til føreren. Gearspaken er plassert rett foran radioen, men da klarer vi heller ikke pirke frem flere irritasjonsmomenter.

Fullverdig milsluker

På veien gjør Vito en god figur og med fullverdig automat og firehjulstrekk er den nesten like komfortabelt på dårlige, glatte og hullete veistrekninger. Mercedes-Benz har lagt ned en del arbeid i å få ned støyen i kupeen, noe de har lykkes med. Det øker komfortnivået, særlig på lengre strekninger og det gir enda mer følelse av at det er en stjerne i grillen.

Prisen

Pris på grunnmodell av denne utgaven er kr 340.405.- før mva, eller 404.000 kroner inkludert mva. Det er litt interessant å sammenligne med erkerivalen Transporter, som i billigste versjon med automat og firehjulstrekk starter på 426.100 kroner. Litt av grunnen er at VW ikke kombinerer 4Motion og DSG-gearkassa med noen mindre enn 180 hestekrefter.

Utstyrsbombe

Vår Vito hadde i tillegg ekstrautstyr for kr. 58.200.- eks mva og legger man sammen disse to beløpene ender vår bil på 398.605.- eks. mva. Da skal det også nevnes at utstyrsnivået på denne utgaven ligger i øvre sjikt av det som normalt velges av Vito-kundene.

Vi kan jo nevne noe av det som er plukket fra den tyske produsentens svært lange liste over tilgjengelig ekstrautstyr. Den har multifunksjonsratt i skinn, radio audio 20, varmer med tidsur og fjernkontroll, adaptive bi-xenon lys, 17" alufelger, komfort førersete, metallic lakk, cruisecontrol, vindu i venstre skyvedør og tilhengerfeste.

Noen tall:

Mercedes-Benz 116 CDI 4x4 (lang med automat):

Motor: 4 syl.rekke 2,1 liter Euro5

Effekt: 163 hk

Dreiemoment: 360 Nm

Gearkasse: 5-trinns automat

Drift: Firehjulstrekk

Utslipp CO2: 232 - 240 g/km

Forbruk blandet: 0,86 - 0,88 l/mil

Topphastighet: 174 km/t

0-100 km/t: 13 sek

Bredde: 190 cm (225 cm m speil)

Høyde: 196,2 cm

Lengde: 500,8 cm

Varerom: 5,7 m3

Akselav stand: 320 cm

Egenvekt m fører: 1905 kg

Nyttelast: 1145 kg

Tillatt hengervekt: 2000 kg

Pris fra: 340.605 eks. mva

Pris prøvekjørt: 398.605 eks mva

Du sitter godt, kupeen har god støydemping, rattet er justerbart i lengden og høyden.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!