To Volvo EC210 som håndterer utstyr like utenfor gruveområdet i Khouribga. Foto: Volvo Construcion Equpment

Nedsenking av en rørlengde i grøfta. Stålrørene måler 36 tommer, så det krever litt kraft for å manøvrere de til riktig posisjon. Foto: Volvo Construcion Equpment

En Volvo PL4608-rørlegger under en demonstrasjon i Sverige. Foto: Volvo Construcion Equpment

Startet i 1921

OCP startet med utvinning, behandling og transport av fosfater allerede i 1921 da de åpnet sin første gruve i Khouribga regionen. Her finnes verdens rikeste fosfatforekomster. I dag har selskapet 20.000 mennesker, hovedsakelig rundt fire gruver og to kjemiske komplekser i Marokko i tillegg til andre internasjonale steder. Prosjektet i Marokko skal være fullført i november 2013.

L'Office Cherifien des Phosphates (OCP) er navnet på en av verdens ledende eksportører av fosfater, fosforsyre og fosfatgjødsel. Selskapet begynte å bygge en ny rørledning for fosfater i 2010 i Marokko. Ledningen er designet for å levere flere graderinger av fosfatslurry til JORF LASFAR-terminalen, en kommersiell dypvannshavn like sør av byen El Jadida, på den atlantiske kysten av Marokko.

224 kilometers ledning

Selve prosjektet som foregår i nærheten av Khouribga, 200 kilometer nordøst av Marrakech, består av en 187 kilometer lang transportrørledning på 36 tommer. I tillegg legges det 37 kilometer med 18 tommers og 20 tommers tilførselslinjer til JORF LASFAR-terminalen og flere pumpestasjoner. Det hele er en investering på 433 millioner dollar. Ikke billig, men fullføringen av dette prosjektet vil redusere OCPs transportkostnader betydelig fra gruven i Khouribga til porten av Marokkos atlanterhavskyst. Det vil også redusere energikostnadene og miljøeffekter knyttet til den tidligere transporten som ble håndtert av jernbanen. Rørledningen vil bli matet med sekvensielle grupper av slurry til segregerte tanker på MEA Head Station. Derfra vil etterfølgende fosfatmengder pumpes gjennom hovedrørledningen til lagertanker ved havneterminalen. En slurrytype vil bli levert til lokale syreanlegg og alle typene vil bli levert for eksport.

2900 arbeidere

Det tyrkiske selskapet Tekfen Construction and Installation Co. fikk kontrakten på rørledningsprosjektet. Det er ikke uten grunn siden selskapet fra før har erfaring fra tunge sivile jobber som raffinerier, petrokjemiske anlegg, drabantbyer, store industrielle prosessanlegg, røranlegg, marine konstruksjoner og kraftverk. Selskapet samlet et team på hele 2900 mennesker som omfatter både erfarne, fast ansatte fra Tyrkia og lokale arbeidere.

Rørleggere og gravemaskiner

På prosjektet bruker Tekfen rørleggingsmaskiner av typen Volvo PL4608 og gravere av typen Volvo EC210B og EC360B.

Utstyrssjefen i Tekfen, Zihni Akyol, forklarer at utstyret er valgt for å unngå å miste verdifulle virkedager og for å holde driften oppe kontinuerlig. Selskapet er godkjent til ISO 9001:2008, ISO 14001:2004 og OHSAS 18001:2007-standarder. Derfor er han opptatt av å levere høy kvalitet og standard.

- Vi forsøker å sikte på dyktighet gjennom kontinuerlige forbedringer og en streng tro på lagarbeid, forklarer han.Etsende

Etsende

Fosfater er både etsende og eroderende i naturen, derfor blir rørsystemet behandlet med polyethylen med høy tetthet (HDPE). Dette skal gjøre at stålrørenes levetid ikke blir forkortet eller får kostbare skader. For å gjøre dette har Tekfen hentet inn UPS-APTec. Et joint venture mellom United Pipeline Systems og Allied Pipeline Technologies. Begge selskapene er rørspesialister med lang erfaring.

Professorer i sammenkoblinger

Volvo CEs intelligente rørleggere (pipelayers)har blitt godt mottatt av operatørene på området.

-Volvo PL4608 rørlegger, er rørleggernes professor, mener den tyrkiske operatøren, Mehmet Koca Kaya.

Kaya er spesielt fornøyd med PL4608 sin 360-graders svingbare struktur som gjør det mulig for maskinen å reposisjonere bommen, noe som er nødvendig for å lette sammenkoblingen. Dette er ikke mulig med en tradisjonell side-bom rørlegger. Man kutter røret under tilkoblingen og deretter kan du ta det resterende stykket og legge det på en lastebil for bortkjøring og deponering.

To koblinger på en dag

I løpet av vinterperioden kan et rørleggingslag sluttføre et til to sammenkoblinger på en dag, sammenlignet med fire sammenkoblinger under sommersesongen. Hovedårsaken er at det tar lengre tid å forvarme røret på vinteren.

En av førerne smiler til fotografen i sin Volvo PL4608 rørleggingsmaskin. Foto: Volvo Construcion Equpment

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!