Lars Erik Lunde i Sarpsborg Park & Anlegg var heldig denne gangen, hjullasteren var bare vekk i to dager, takket være et flåtestyringssystem og Gjensidiges utreder.

Kundekontakt for næringslivet, Jens Christian Kase, og utreder Espen Norenberg Olsen i Gjensidige mener begge at anleggsmaskiner er for lette å stjele.

Synker:

I følge tallene fra Gjensidige er faktisk antallet stjålne anleggsmaskiner sunket de siste to årene. Den siste tyveritoppen hadde vi i 2009. Det prates om en overordnet felles prising ut i fra sporingssystemer og flåtestyringssystemer, men per i dag eksisterer ikke dette i forsikringsbransjen.

En mørk vinternatt i januar på et anlegg utenfor Sarpsborg forsvant en hjullaster av typen JCB 409.

Da Lars Erik Lunde i Sarpsborg Park & Anlegg tok i bruk flåtestyringssystemet Trackunit, viste det at den var på vei sørover på E6 i Sverige i nærheten av Uddevalla.

Han kontaktet politiet uten at de kunne gjøre så mye, så han tok kontakt med Gjensidige, da begynte det å skje ting.

Sto rolig

Hos Gjensidige tok utreder Espen Norenberg Olsen tak i saken på morgenen. Han fikk tilgang til Trackunit-systemet som da viste at hjullasteren befant seg rett sør for Göteborg, men da den var på vei nordover igjen, i litt roligere tempo. Systemet indikerte etterpå at maskinen stod i ro, men man må alltid ta høyde for at systemet kan være sabotert.

Det er viktig å varsle både politiet og forsikringsselskapet forklarer han.

I dette tilfellet var hjullasteren tjuvkoblet, så hadde den blitt fraktet sydover på E6 og ut av landet. Espen ser det også som et problem at anleggsmaskiner generelt sett er alt for lette å stjele.

- De fleste mangler jo startsperre og svært mange nøkler går om hverandre, kommenterer Espen.

Så ingen hjullaster

Espen kontaktet polisen i Sverige med velsignelse fra norsk politi. På en næringseiendom fant de signalet, men de så ingen hjullaster.

Signalet ble triangulert til en distribusjonsbil fra Harlem Transport som tidligere hadde blitt berget fra en rasteplass sør for Göteborg, med driftstans.

I det de åpner skapet ser de JCB-en, og det er først da at de innser at bilen den står på også er meldt stjålet, men den hadde ikke noe sporingssystem.

Tyvene hadde fått stans på bilen sør for Göteborg og hadde da forlatt bil og tjuvgods.

Da den hadde blitt tauet tilbake til Göteborg viste man fortsatt ikke at den var stjålet, eller om tjuvgodset på bilen.

Økende?

Lars Erik Lunde har vært med å etablere Sarpsborg-firmaet og har lang erfaring i anleggsbransjen. Hans oppfatning er at dette problemet er økende.

- Det stjeles alt fra anleggene våre, kobber, fiberduk, diesel, verktøy i containere og det gjøres hærverk, forklarer han.

Han ser for seg at det i noen tilfeller kan være tilfeldige tyverier, men mener selv at det i mange tilfeller virker som om de kriminelle har litt for mye informasjon om hvor og når de skal gjøre ugjærningen.

Gammelt tenningssystem

Han ser også at maskiner er for lette å stjele og selv om bransjen stort sett ser på startsperre som plunder og heft, tror han at dette må innføres fremover.

- Utviklingen på anleggsmaskiner har gått utrolig fort, men tenningssystemet er jo det samme som for flere tiår siden, kommenterer Lars Erik Lunde.

Utreder i Gjensidige, Espen Norenberg Olsen, kan slå fast at hjullasteren er hel. Luften er sluppet ut av bakhjulene for å få plass i høyden. Tenningen var tjuvkoblet. Foto: Tor Jan Idland, Gjensidige.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!